Pentru majoritatea prosumatorilor (cei care au puterea mai mică sau egală cu 200 kW), energia electrică produsă de către aceștia și livrată în rețelele electrice poate fi valorificată prin mecanismul de compensare cantitativă.
Practic, pentru situația în care prosumatorul produce o cantitate de energie mai mare decât cea consumată din rețea, diferența se reportează pentru perioada/perioadele următoare de facturare.
Neutilizarea de către prosumator a unei cantități de energie electrică reportată în termenul de maxim 24 de luni de la data livrării acesteia în rețeaua electrică conduce la includerea în procesul de compensarea financiară a cantității si valorii rămase nereturnate.
Evident că alegerea unui alt furnizor poate interveni oricând, iar la momentul schimbării pot exista cantități de energie livrate în rețea și reportate sau cantități de energie consumate din rețea și neachitate.
Această situație este reglementată prin Ordinul 15/2022 al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), la art. 13, alin (2).
Astfel, „la schimbarea furnizorului, emiterea de către furnizor a facturii de regularizare se realizează în baza înregistrărilor contoarelor de măsurare a energiei electrice produse și livrate/consumate din rețelele electrice și, dacă este cazul, a cantităților de energie reportate și se plătește integral de furnizor/prosumator, conform termenului de scadență a facturii și prevederilor contractuale”.
Mai pe scurt, dacă până la momentul schimbării furnizorului, prosumatorul a consumat mai mult din rețea în comparație cu ceea ce a livrat, acesta mai are de plată vechiului furnizor, în caz contrar, vechiul furnizor trebuie să-i plătească prosumatorului energia reportată.