Contorul tău nu funcționează sau nu a venit factura la curent? Pe cine suni cu o astfel de problemă: furnizorul de energie electrică sau distribuitorul? Situațiile în care ai nevoie de unul dintre aceștia sunt multiple. Noi te vom ghida astfel încât să știi la cine trebuie să apelezi, în funcție de problema pe care o ai.
Care este diferența dintre un distribuitor și un furnizor de energie?
Înainte să contactezi unul dintre cei doi reprezentanți, ar fi important să știi exact ce responsabilități are fiecare.
Distribuitorul de energie, numit și operatorul de distribuție, este o companie licențiată de ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei) care deține și răspunde de rețelele de energie electrică. Prin urmare, distribuitorul are grijă de construirea, întreținerea și repararea infrastructurii prin care circulă energia electrică de la rețeaua națională de transport și producători până la contorul din casa ta (rețele electrice aeriene și subterane de înaltă și medie tensiune, stații și posturi de transformare, rețele de distribuție stradală, branșamente etc.)
Furnizorul de energie este acea companie care încheie o colaborare cu distribuitorul pentru a-i folosi infrastructura energetică cu scopul de a-ți livra energia și răspunde de vânzarea de energie electrică. Și furnizorul este la rândul său un operator economic licențiat de către ANRE.
În cuvinte simple, distribuitorul aduce energia electrică în casa ta, răspunde de calitatea acesteia și măsoară ceea ce ai consumat, pe când furnizorul este responsabil de aspectele comerciale (facturare/încasare, prevederi contractuale: preț, termen de plată, penalități de întârziere, servicii energetice asociate etc. ). Află în detaliu diferențele existente dintre furnizorul și distribuitorul tău de energie.
Tu, furnizorul și distribuitorul formați un triunghi de relații de colaborare prin care furnizorul și distribuitorul încheie un parteneriat pentru a-ți livra energie electrică, iar tu poți lua legătura directă atât cu furnizorul, cât și cu distribuitorul pentru a soluționa problemele apărute în alimentarea cu energie sau în derularea contractului de furnizare.
Iată situațiile concrete în care să apelezi la unul din cei doi reprezentanți:
Când apelezi la furnizorul de energie?
Furnizarea energiei electrice
În cazul în care locuința ta este deja racordată la rețeaua de energie electrică este nevoie să iei legătura cu un furnizor de energie pentru a încheia contractul de furnizare. Te încurajăm să acorzi mai mult timp acestui pas întrucât ai posibilitatea să ceri și să negociezi oferta cu mai mulți furnizori după care să o alegi pe cea mai bună.
Prevenirea întreruperii alimentării în caz de neplată
Există situații în care nu ai posibilitatea să plătești factura din luna curentă. Sperăm că nu este cazul tău. Totuși, pentru orice eventualitate, este mai bine să fii informat despre ceea ce poți face în astfel de situații.
Atunci când nu te încadrezi cu plata facturii de electricitate în termenul limită, va fi nevoie să-ți contactezi furnizorul de energie electrică pentru a negocia un nou termen de plată și datoriile aferente prelungirii. În cazul unui acord, furnizorul va contacta distribuitorul pentru a nu fi întreruptă alimentarea către locuința ta, dacă o notificare în acest sens a fost deja trimisă.
Despăgubiri pentru aparatură electrocasnică deteriorată
Uneori, funcționarea necorespunzătoare a sistemului de distribuție poate duce la situații neplăcute, precum deteriorarea aparaturii electrocasnice la apariția unor supratensiuni în rețeaua electrică. În acest caz ai dreptul să soliciți despăgubiri operatorului de rețea, prin intermediul furnizorului tău sau direct distribuitorului.
Solicitarea ta este luată în analiză dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- Este încheiat un contract de furnizare pentru locul de consum unde s-a produs dauna
- Și dacă ai solicitat în scris acordarea despăgubirilor în maximum 10 zile lucrătoare de la data producerii incidentului.
După finalizarea analizei, vei primi răspuns privind îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor de acordare a despăgubirilor.
Te invităm să te informezi în amănunt despre procesul de acordare a despăgubirii reglementat de Ordin ANRE nr. 177/2015.
Neclarități la facturare și plată
De câte ori plătești factura, furnizorul de energie electrică îți centralizează datele, calculează consumul și facturează serviciile de alimentare cu energie electrică. Factura de energie electrică emisă cuprinde mai multe componente, printre care se numără și costul serviciilor operatorului de distribuție din zona ta, partea care îi revine acestuia, cota de certificate verzi, accize, alte servicii asociate contractului de furnizare etc. Furnizorul trebuie să se asigure că toate datele de facturare sunt prezentate clar și lizibil pentru tine. Oricând ai nelămuriri sau neplăceri legate de factura ta, furnizorul tău este cel mai în măsură să-ți ofere explicații.
Furnizorul este obligat să asigure mai multe modalități de plată a energiei furnizate, astfel încât tu, în calitate de client, să poți opta pentru cea mai convenabilă ție. Așadar, contactează-ți furnizorul în cazul în care ai dificultăți la plata facturii.
Ai ajuns să fii nemulțumit de furnizorul tău de energie electrică. Ai dreptul să îl schimbi și îți explicăm detaliat cum poți schimba furnizorul tău de energie.
Când apelezi la distribuitorul de energie?
Racordare la rețeaua de energie electrică
Dacă dorești ca locuința ta să fie racordată la rețeaua de energie electrică, vei avea nevoie de realizarea anumitor lucrări de proiectare și execuție. Pentru acest lucru trebuie să apelezi la distribuitorul de energie din regiunea ta, respectând următorii pași:
- Ia legătura cu distribuitorul de energie din zona ta.
- Obține avizul tehnic de racordare prin intermediul distribuitorului de energie.
- Încheie contractul de racordare cu distribuitorul de energie respectiv.
- Monitorizează și aprobă proiectarea și execuția instalației de racordare.
- Ești racordat la rețeaua de energie electrică și acum ai nevoie să închei contractul de furnizare cu un operator atestat. Pentru informații legate de încheierea contractului de furnizare găsești informații aici (link platforma).
Întreruperi în alimentarea cu energie electrică
În situația în care ai întreruperi în alimentarea cu energie și bănuiești că acestea sunt din cauza unor defecțiuni tehnice, entitatea pe care trebuie să o contactezi pentru soluționare este exact distribuitorul tău de energie. El răspunde direct de rețelele distribuție a energiei electrice, de calitatea și starea tehnică a acestora, de remedierea defecțiunilor. Așadar, la el apelezi pentru a vedea de ce au apărut probleme în alimentarea cu energie și în cât va dura până la revenirea la normal.
Nerespectarea programului anunțat de întreruperi
În mod periodic sau în anumite situații de urgență au loc întreruperi de alimentare cu energie electrică pentru a efectua anumite intervenții, măsurări sau evaluări. Distribuitorul este cel responsabil pentru desfășurarea acestor lucrări întrucât rețeaua îi aparține. Astfel, el are grijă să-și anunțe clienții, inclusiv pe tine, despre întreruperile necesare.
Dacă observi că programul întreruperilor nu este respectat sau a avut loc o întrerupere neanunțată, contactează operatorul tău de distribuție pentru a obține explicații și termenul limită al întreruperii, informații pe care este obligat să ți le comunice.
Instalarea, mentenanța și înlocuirea contoarelor (inclusiv a contoarelor inteligente)
Una din responsabilitățile directe ale distribuitorului tău de energie electrică este să se asigure că aparatele de măsurare precum contorul să fie instalate conform reglementărilor și să funcționeze corespunzător. Totodată, el este în măsură să instaleze contorul inteligent în cazul în care dorești să optezi pentru o astfel de soluție. Descoperă toate beneficiile unui contor inteligent și cât de mult îți ușurează viața.
Contorul de energie electrică îți măsoară consumul.Prin urmare tu, client fiind, ai dreptul să accesezi direct datele afișate de contor. În cazul în care nu ai acces la contorul tău sau dorești să accesezi datele stocate de contorul tău inteligent, contactează distribuitorul de energie electrică pentru a-ți prelua solicitarea.
Toate aceste situații pleacă drepturile și obligațiile furnizorului și distribuitorului tău de energie. Acestea fiind cazuri generale, bazate pe cele mai frecvente situații, oricând s-ar putea să apară particularități legate de alimentarea cu energie electrică.
Acum știi pe cine să suni dacă ai vreo solicitare sau dacă dorești soluționarea unei probleme. Așadar, evaluează bine situația ta și vei stabili cu ușurință pe cine să contactezi pentru ajutor.