Imaginea unui viitor mai verde este o viziune la care aderăm cu toții, fie că este vorba de entități publice, de mediul corporate sau ca scop individual. Efectele încălzirii globale se resimt și devin tot mai vizibile, determinându-ne să luăm decizii care să ne protejeze pe termen lung. Emisiile de CO2 datorate transportului se ridică la un sfert la nivel din totalul gazelor în spațiul european.
Astfel, indiferent că activăm în industrii pentru care transportul este o componentă de business, precum livrările, transportul de persoane, agricultura, sau pur și simplu pentru nevoile companiei, ar fi important să cunoaștem pe deplin potențialul pe care îl reprezintă mașinile electrice. Beneficiile sunt multiple: de la costurile mai reduse cu întreținerea și investiția care se amortizează în timp, până la un mediu fără poluare și percepția pe care o proiectăm despre companie, prin viziunea integrată pentru mediu.
În România, semnalul este dat în primul rând de autorități care, în efortul de a reduce emisiile cu efect de seră, fac achiziții de vehicule electrice pentru transport public sau mobilitate instituțională. Nu doar în București, Timișoara, Brașov sau Cluj-Napoca se fac investiții în mobilitatea urbană, ci și chiar municipii mai mici ca dimensiuni precum Turda sau Suceava. Hai să vedem ce presupune însă trecerea la aceste vehicule pentru mediul privat și corporate, și cum ar putea fi abordată ca strategie pe termen lung. Descoperă în articol întreaga argumentație care subliniază importanța unui trend care ia amploare pentru companiile și orașele cu ținte ecologice.
Avantajele mașinilor electrice: emisii de CO2 mai puține, costuri de operare scăzute, percepția pozitivă asupra companiei
Deși costul de achiziție a mașinilor electrice este ridicat la început, investiția în mașini electrice în detrimentul celor cu motor tradițional pe benzină sau diesel este profitabilă. Costurile mai reduse cu combustibilul, întreținerea minimală, facilitățile fiscale, asigurările și reducerea taxelor de drum, toate reprezintă avantaje de cost care amortizează în timp investiția inițială. Conform Euronews.com, alimentarea cu combustibil este în continuare cu 80% mai scumpă decât reîncărcarea unui vehicul electric.
Trecerea la un transport electric aduce ca beneficiu nu doar mobilitatea permanentă, fără grija consumului, ci și mai ales a emisiilor de CO2 care scad semnificativ. Luate în totalitate, dovezile privind reducerea emisiilor în raport cu durata de utilizare sunt categoric în favoarea vehiculelor electrice, decât a automobilelor cu motor cu ardere internă și, prin urmare, sunt mai prietenoase cu mediul.
De asemenea, politicile verzi ale companiei ajută la imaginea pe care o proiectează în exterior. Tehnologia verde transmite o componentă de implicare pentru mediu despre brandul sau compania ta către acționari și public, cu relevanță semnificativă. Conform unui studiu al Băncii Europene de Investiții, 88 % dintre români consideră că schimbările climatice au impact asupra vieții lor zilnice, așadar problemele de mediu reprezintă o realitate tot mai vizibilă și o preocupare la nivel social.
Provocările adoptării: costuri inițiale, infrastructura de încărcare, autonomia vehiculelor
Cu toate beneficiile pe masă, nu înseamnă că trecerea spre o flotă electrică de mașini nu vine cu provocări. Mașinile electrice sunt încă mai scumpe decât cele pe benzină, Pentru mașinile electrice, prețurile încep din jurul sumei de 20.000 de euro, la o putere echivalentă cu 80-150 CP și cu o autonomie de minim 150 de km.
Infrastructura de încărcare poate reprezenta, de asemenea, o problemă. În 2023, România avea 2.754 de stații de încărcare pentru mașinile electrice, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile Europene (ACEA). La nivel european, țara noastră se situează pe locul 11. Dacă raportăm însă numărul de stații la populație – doar 0,1 puncte de încărcare la mia de locuitori, ne situăm în coada clasamentului. De aceea, conversia către o flotă electrică de mașini ar putea veni însoțită și de necesitatea instalării unei stații de încărcare în regim propriu pentru fiecare companie. Deja companii prezente pe piața românească, precum Grupul E.ON, adresează această nevoie și susține tranziția spre parcurile auto electrice.
Autonomia vehiculelor este un alt element care trebuie luat în considerare. Este necesar să calculezi de la început timpul de rulaj al autovehiculului, necesitatea de operare în trafic și accesul la puncte de reîncărcare. În prezent, evoluția tehnologică extinde în permanență autonomia bateriilor, care poate depăși pragul de 700 de kilometri.
Ce companii românești au implementat cu succes transferul spre flota electrică
Trendul introducerii vehiculelor electrice, deși în fază de pionierat, conturează deja un model de succes nu doar pentru instituțiile statului, ci și pentru numeroase companii care operează în România. Una dintre companiile care introduce vehicule 100% electrice în flota sa auto este compania Arctic, liderul pieței locale de electrocasnice. Eforturile realizate în direcția reducerii amprentei de carbon fac parte din strategia de sustenabilitate a companiei, care reduce anual emisii de aproximativ 37 de tone de dioxid de carbon.
Spre un viitor mai verde s-a orientat și o companie de curierat care a intrat recent pe piața românească. Curiera Transport Solutions are o flotă de mașini 100% electrice, devenind în anul 2023 prima companie de curierat din România full eco-friendly.
Strategii de implementare: cum să planifici și să execuți tranziția către o flotă electrică
Un audit al parcului auto reprezintă evaluarea tuturor vehiculelor aflate în patrimoniul companiei. Poți astfel analiza costurile asociate cu deținerea și întreținerea vehiculelor, utilizarea și impactul lor asupra mediului. Este important să îți poți pune întrebările corecte cu privire la parcul său auto actual:
Lucruri pe care trebuie să le evaluezi:
- kilometrajul zilnic (forța de parcurs și puterea de reîncărcare)
- numărul de pasageri necesari
- sarcina utilă și volumul util necesare
Vei descoperi astfel punctele forte și punctele slabe ale flotei actuale, poți obține recomandări pentru îmbunătățirea eficienței flotei și reducerea costurilor. Beneficiile și provocările parcului de vehicule înseamnă, ulterior, și posibilitate de a implementa acțiuni pentru a optimiza gestionarea acestuia.
Un audit al parcului auto este un proces care necesită luarea în considerare a anumitor puncte cheie:
- politica privind flota
- verificarea politicilor de sănătate și siguranță
- observații privind starea vehiculelor
- proceduri de monitorizare a vehiculelor
- revizuirea planului de înlocuire a vehiculelor
- analiza consumului de combustibil
- verificarea licenței operatorului
- evaluarea siguranței flotei
Concluzii: Perspectivele adopției pe scară largă a mașinilor electrice în sectorul corporativ
Pentru a atinge neutralitatea climatică, acordul verde european, European Green Deal, prevede o reducere cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din transporturi până în 2050. Eforturile susținute și politicile derulate la nivel european vor încuraja tot mai mult ca transferul către flotele electrice de autovehicule să devină o normalitate în rândul statelor UE.
Așadar, poate că următoarea investiție a companiei tale, în momentul în care trebuie schimbată flota auto, ar putea fi una electrică, sau cel puțin hibridă, în funcție de accesul companiei la surse electrice de încărcare. În ansamblu, beneficiile obținute pe termen lung depășesc obstacolele și te plasează într-o categorie de companii preocupate de situația mediului înconjurător.
Surse:
Citește și: