Vânzările de vehicule electrice cu baterii (VEB) în România au crescut, anul trecut, cu aproape 50% față de anul anterior, depășind cu mult avansul de 28% înregistrat în țări precum Germania, Franța, Italia, Spania sau Marea Britanie, pe fondul acordării unuia dintre cele mai mari stimulente, de 10.000 de euro, pentru achiziționarea unei mașini electrice, se arată într-o analiză realizată de Departamentul de strategie globală al PricewaterhouseCoopers (PwC).
Conform sursei citate, mai multe țări trec în prezent la o altă etapă de dezvoltare a pieței VEB. Acestea consideră că stimulentele guvernamentale și-au atins scopul și se bazează acum pe interesul crescut al consumatorilor și pe reglementările privind limitarea emisiilor de CO2. Rămâne însă de văzut dacă eliminarea sau reducerea stimulentelor atât în Europa, cât și în China va avea un impact semnificativ asupra pieței.
Chiar și în România, sumele acordate prin Rabla Plus sunt limitate la mașinile electrice care costă mai mult de 75.000 de euro, o practică deja obișnuită în alte țări europene. Autoritățile au comunicat recent că două dintre programele consacrate, Rabla Plus și Rabla Clasic, dar și noul Rabla Local, vor dispune totuși anul acesta de bugete record, având o valoare totală de 1,5 miliarde de lei: 780 de milioane de lei vor fi alocați pentru Rabla Plus și 560 de milioane de lei pentru Rabla Clasic.
„De fapt, România a acordat printre cele mai mari stimulente pentru achiziționarea unei mașini electrice, ceea ce s-a reflectat într-o creștere semnificativă a vânzărilor de mașini verzi, de aproape 50% în 2022”, apreciază Daniel Anghel, reprezentantul PwC România.
În ultimul trimestru al anului trecut, vânzările la nivel european au crescut cu 39% față de perioada similară din 2021, consumatorii grăbindu-se să profite de toate stimulentele financiare. Însă mai multe state cu piețe auto mari au redus sau eliminat stimulentele în acest an.
De aceea, evoluția din acest an va depinde hotărâtor de politicile de stimulare financiară inițiate de guvernele țărilor UE pentru aceste achiziții.
Scăderea stimulentelor poate fi deja observată în evoluția pieței din UE
După ce, pentru prima dată, în trimestrul al patrulea, germanii au cumpărat pentru prima dată mai multe vehicule hibride și VEB decât vehicule cu combustie internă (+66%), deoarece consumatorii s-au grăbit să profite de toate stimulentele, în acest an piața s-a contractat ca urmare a reducerii subvențiilor. Din ianuarie 2023, stimulentele au scăzut de la 6.000 EUR la 4.500 EUR pentru modelele cu prețuri sub 40.000 EUR și de la 5.000 EUR la 3.000 EUR pentru modelele cu prețuri sub 65.000 EUR. Stimulentele pentru PHEV-uri (vehicule hibride) au fost eliminate.
De la începutul anului 2023, cumpărătorii de VEB din Franța primesc maximum 5.000 de euro de la stat, cu 1.000 de euro mai puțin decât anul trecut. Cu toate acestea, stimulentul pentru gospodăriile cu venituri mici a crescut la 7.000 de euro. În China, unde vânzările au crescut cu 87% anul trecut, subvențiile au fost complet retrase.
Raportul integral poate fi consultat aici.
Sursa: www.pwc.ro
Citește și:
Românii și-ar cumpăra mașini electrice, dar se tem că nu au unde să le încarce – studiu
Cât te costă să încarci o mașină electrică la început de 2023?
Clasică sau electrică? Cum să calculezi eficiența când cumperi o mașină
Adopția vehiculelor electrice în Europa: Provocări și soluții