Operatorii de distribuție a energiei electrice înlocuiesc contoarele cu o periodicitate de 10 ani, conform reglementărilor în vigoare ((Art 7 din L.O. – 2001 din 27.08.2001).
Sunt și alte situații în care înlocuirea contorului se impune, cum ar fi:
- Când sunt defecțiuni la sistemul de citire la distanță: contor blocat, lipsă afișaj, salt index sau înregistrare eronată.
- Când aparatul este defect, nesigilat sau se observă că a fost făcută o intervenție neautorizată.
- Atunci când perioada de garanție a aparatului de măsurare a expirat. În cele mai multe cazuri, perioada de utilizare a contoarelor electrice este între 10 și 16 ani, în funcție de modelul acestuia.
- Atunci când contorul este vechi și nu înregistrează consumul mic, cum ar fi cel dat de led-uri de calculatoare, televizoare, lămpi de veghe, sau alte emițătoare cu un consum redus.
- Când dispozitivul este uzat, ceea ce duce la performanțe incorecte și la o scădere a preciziei acestuia.
- Atunci când se decide trecerea la alt tip de contoare și trebuie schimbate la toți consumatorii (de exemplu instalarea de contoare SMART).
Una dintre întrebările cititorilor site-ului Despre energie este: Contorul poate fi înlocuit și în absența consumatorului sau doar în prezența acestuia? Întrebarea este legată mai ales de corectitudinea înregistrării datelor de demontare ale contorului vechi, respectiv de montare a contorului nou și în mod special de indecșii la demontare/montare.
La înlocuirea contorului, indiferent de motiv, se întocmește un document, așa numitul „bon de mișcare contor” în care sunt consemnate caracteristicile tehnice/de identificare și indexul de demontare pentru contorul vechi, respectiv pentru cel nou.
Conform Contractului cadru de distribuție (Ordinul ANRE 90/2015) de regulă clientul trebuie să fie de față la înlocuirea contorului, dar există și excepții, după cum precizează actul normativ:
„3. Obligaţiile operatorului de distribuție (OD):
(…)
e) să monteze şi să sigileze grupul de măsurare în prezenţa clientului final, cu consemnarea acestei operaţiuni într-un document semnat de părţi. Prin excepţie, în cazul clientului casnic care nu se prezintă conform programării sau refuză programarea, montarea contorului se poate realiza şi în lipsa acestuia, cu condiţia ca OD să fotografieze înainte de demontare şi după montare valorile înregistrate de cele două grupuri de măsurare şi să arhiveze aceste documente; OD transmite documentele prin intermediul furnizorului la cererea clientului casnic adresată furnizorului;”
Evident că atunci când contorul este amplasat în interiorul casei/apartamentului, înlocuirea acestuia nu poate fi făcută dacă nu este prezent consumatorul sau un reprezentant al acestuia.
Sunt situații în care OD are acces direct la contor (contor montat pe casa scării, la limita de proprietate, pe stâlp etc.) și se înscriu în excepțiile descrise mai sus, iar înlocuirea a fost făcută în absența consumatorului.
Într-un asemenea caz, consumatorul primește, la solicitarea sa, prin intermediul furnizorului bonul de mișcare contor și poate verifica dacă facturarea pe contorul vechi a fost făcută până la indexul corect, iar facturarea pe noul contor începe de la indexul de montaj.
Citește și: