Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Întreabă un expert

Ai o problemă sau o nelămurire? Întreabă-ne, iar experții noștri îți vor răspunde în cel mai scurt timp.

Schimbarea contorului: cine este responsabil și cine suportă costurile?

Contorul este aparatul care măsoară cantitatea de energie electrică și care este alcătuit dintr-un mecanism integrator care însumează energiile elementare și un dispozitiv al cărui cuplu activ este proporțional cu puterea.

Mai simplu spus, contorul înregistrează cantitatea de energie pe care o consumi. În anumite situații este necesară schimbarea lui. Vezi care sunt motivele schimbării unui contor, în ce condiții se face această schimbare și cine suportă costurile.


Procesul de schimbare al contorului electric

Schimbarea contorul electric se efectuează la 10 ani, gratuit, conform reglementărilor în vigoare. (Art 7 din L.O. – 2001 din 27.08.2001).

Pentru a putea schimba contorul electric, Operatorul de distribuție te va informa cu privire la această modificare. Acesta va programa o zi pentru schimbarea contorului electric și nu va dura mai mult de câteva ore. În ziua stabilită, electricienii vor veni și îl vor schimba.

În ce condiții se efectuează intervenții și schimbări ale contoarelor electrice?

Se fac intervenții în următoarele situații:

  1. Când sunt defecțiuni la sistemul de telecitire: contor blocat, lipsă afișaj, salt index sau înregistrare eronată (consum exagerat).
  2. Când aparatul este defect, nesigilat sau se observă că a fost făcută o intervenție neautorizată.
  3. Pentru consumatorii business care necesită verificări înainte de punerea în funcțiune.
  4. Atunci când perioada de garanție a aparatului de măsurare a expirat. În cele mai multe cazuri, perioada de utilizare a contoarelor electrice este între 10 și 16 ani, în funcție de modelul acestuia.
  5. Atunci când contorul este vechi și nu înregistrează consumul mic, cum ar fi cel dat de led-uri de calculatoare, televizoare, lămpi de veghe, sau alte emițătoare cu un consum redus.
  6. Când dispozitivul este uzat, ceea ce duce la performanțe incorecte și la o scădere a exactității acestuia. Cu ajutorul unei proceduri de verificare, vei ști dacă contorul trebuie schimbat.
  7. Atunci când se decide trecerea la alt tip de contoare și trebuie schimbate la toți consumatorii.

Atunci când observi o defecțiune a contorului trebuie să contactezi furnizorul tău care, mai departe, va transmite operatorului de rețea (distribuitorul) solicitarea de verificare contor sau de înlocuire a acestuia, după caz. Echipa operatorului de distibuție va veni să verifice contorul, iar dacă este defect, va fi înlocuit cu unul verificat şi atestat metrologic.

Dacă, în urma intervenției, se stabilește buna funcționare a contorului, operatorul de rețea va suporta integral costurile. Totuși, dacă apare o altă reclamație falsă (în mai puțin de 12 luni de la ultima sesizare), consumatorul va achita taxa de verificare contor în teren.

În situația în care s-a constatat că, într-adevăr, contorul era defect, consumul tău de energie va fi recalculat pe durata nefuncționării conform prevederilor Ordinului ANRE nr. 121/2015. Recalcularea nu poate depăși intervalul de timp de la ultima citire, și anume 6 luni pentru clienţii casnici şi clienţii finali noncasnici mici şi 3 luni pentru clienţii finali noncasnici mari.

Cine este responsabil pentru schimbarea contorului electric?

Operatorul de distribuție este responsabil să vă notifice și să schimbe contoarele electrice. Consumatorii nu au dreptul să schimbe contoarele sau să modifice ceva la instalație.

Orice altă intervenție neautorizată la instalația de alimentare, care nu este efectuată de Operatorul de distribuție, este ilegală și este sancționată conform legii. Dacă aveți cunoștință de astfel de operațiuni sunteți obligați să o reclamați.

Conform Deciziei ANRE nr. 39851/26.06.2014, locurile de consum suspectate de consum fraudulos rămân alimentate cu energie electrică până la pronunțarea instanțelor de judecată.


Când se poate efectua desigilarea sau resigilarea contorului electric?

Desigilarea sau resigilarea contorului electric se pot efectua atunci când renovezi, trebuie să schimbi panoul de siguranțe sau cablurile din instalația interioară și în alte cazuri similare.

În aceste situații trebuie mai întâi să trimiți o solicitare de desigilare/resigilare a contorului către furnizorul tău și să achiți tariful aferent. Furnizorul va contacta distribuitorul, iar după primirea acordului acesta se va deplasa la locuința ta pentru a efectua desigilarea sau resigilarea contorului electric. Această schimbare poate fi realizată doar de către operatorul de rețea (distribuitor).

Viitorul aparține contoarelor inteligente, conform planurilor de instalare aprobate de către ANRE. Astfel nu va mai fi nevoie de intervenția operatorilor de distribuție și nu se va mai citi indexul la domiciliu. Contoarele vor folosi sistemul de comunicații PLC (power-line communication) care va transmite informația la sistemul central.

Surse:

Liberalizarea pieței energetice

Prețul energiei electrice va fi stabilit în regim concurențial. Iată ce schimbări apar odată cu liberalizarea pieței energetice.

Ți-a plăcut? Împărtășește cu prietenii

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Comentarii