O mașină din cinci înmatriculată în România este mai veche de 20 de ani. Speranțele vin dinspre vânzările de autoturisme electrice.
Cu doar 332 de autovehicule pentru transportul pasagerilor la mia de locuitori, România se clasa ultima dintre țările europene în statistica Eurostat referitoare la rata motorizării, în anul 2018, conform datelor publicate de Eurostat, Biroul European de Statistică.
Situația nu tinde să rămână astfel, întrucât în perioada 2014-2018 s-a înregistrat o creștere puternică a numărului de autoturisme înmatriculate în mai multe state membre ale UE. De data aceasta, România este prima în clasament, înregistrând cea mai mare creștere în acest sens (31%), urmată de Cehia, Slovacia și Lituania (fiecare 19%), Ungaria și Portugalia (ambele 17%) și Cipru (15%).
Însă creșterea parcului auto nu înseamnă și înnoirea acestuia. Același studiu relevă că, în România, o mașină pentru pasageri din 5 este mai veche de 20 de ani (21,4% este procentul exact înregistrat de țara noastră). Cel mai vechi parc auto îl are Polonia, cu 36,5% dintre mașini mai vechi de 20 de ani.
În contextul pandemiei COVID-19 evoluția generală a pieței auto a fost una negativă, atât în Europa, cât și în România. Practic, vânzările globale de autovehicule s-au prăbușit în luna martie cu 39%.
Speranțe de mai bine și de aer mai curat sunt însă justificate. Achizițiile de autoturisme “verzi” (electrice & hibride) au cunoscut o creștere importantă în primul trimestru din 2020. În luna martie, când impactul pandemiei COVID-19 a început să se resimtă, scăderile, deși au fost importante (-26,3% la EV și -15,6% la HEV), au fost mai mici decât cele înregistrate la vânzarile de autoturisme cu motoare clasice (-35% benzina si -29,8% diesel), potrivit APIA.
Chiar și în contextul pandemiei, Ministerul Mediului a asigurat, prin actele normative emise, continuarea programelor Rabla și Rabla Plus.
Trendul de încurajare a mobilității electrice este vizibil la nivelul mai multor țări europene. Guvernul francez a anunțat, la sfârșitul lunii mai, crearea unui fond de susținere de un miliard de euro, pentru transformarea industriei auto. Planul vizează vehiculele electrice și Franța își propune să devină prima națiune producătoare de vehicule din lume.
Și măsurile de stimulare economică după pandemia Covid-19 anunțate de guvernul german la începutul lunii iunie vizau domeniul mobilității electrice. Stimulentele pentru achizițiile de automobile electrice se dublează,în paralel, renunțându-se la planurile de stimulare a vânzărilor de automobile cu propulsie convențională.