Valoarea primei de casare din cadrul programului Rabla Clasic va crește de la 6.500 lei la 7.500 de lei, iar bugetul programului Rabla Plus se va dubla, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Fondului pentru mediu și al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), publicat spre consultare publică pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.
Astfel, potrivit documentului menționat, prima de casare se majorează de la 6.500 lei la 7.500 lei, valoarea ecobonusului pentru tehnologia hibrid (nu plug-in) crește de la 2.500 lei la 3.000 de lei, iar cea a ecobonusului GNC/GPL/emisii sub 96 g CO2/km crește de la 1.000 lei la 1.500 de lei.
Suma maximă ce va putea fi decontată din costurile unei mașini noi prin Rabla Clasic este de aproximativ 2.250 euro, deoarece ecobonusurile pot fi combinate între ele și adăugate la prima de casare.
Bugetul total al programul Rabla Clasic de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024 va fi de de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020, ceea ce va permite achiziționarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai puțin poluante.
Totodată, programul Rabla Plus va avea cel mai mare buget de la lansare, respectiv 400 de milioane de lei, dublu față de anul trecut.
Programul prin care este stimulat transportul cu emisii ZERO sau aproape de ZERO păstrează neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru mașinile electrice: 10.000 de euro pentru full electric și circa 4.500 de euro pentru mașini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.
Cu bugetul de anul acesta vor putea fi achiziționate până la 6.600 de mașini full electrice și aproximativ 5.000 de mașini hibride plug-in.
Potrivit Ministerului Mediului, în 2021 programele Rabla și Rabla Plus vor fi informatizate integral, prin realizarea unor module informatice care vor permite înscrierea persoanelor juridice prin intermediul unei aplicații ce va verifica automat și facturile depuse de dealerii auto. Ghidurile de finanțare vor fi modificate astfel încât să permită înscrierea continuă în limita bugetelor totale alocate, fără a mai fi necesară suspendarea la sfârșitul anului, până la aprobarea bugetului pentru anul următor.
De asemenea, conform sursei menționate, va fi continuată implementarea contractelor încheiate cu orașele București și Brașov pentru achiziționarea autobuzelor electrice și electic-hibride. Va fi dezvoltat un program nou pentru „înverzirea” transportului local al elevilor – Programul privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul elevilor – microbuze electric-hibride, electrice, GNC- care va avea un buget de 600 de milioane de lei.
Pentru dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare a autovehiculelor electrice, sunt prevăzute continuarea programului destinat instalării stațiilor de reîncărcare în municipiile reședință de județ cu un buget de 21 milioane lei pentru aprobarea și încheierea contractelor în urma evaluării ultimelor 15 dosare de finanțare depuse în cadrul acestui program.
Totodată, sunt prevăzute 500 de milioane de lei pentru un program nou destinat celorlalte categorii de autorități locale (municipii de rang II, orașe, stațiuni turistice etc.). Alte 175 de milioane de lei sunt bugetate pentru un program nou destinat operatorilor economici care doresc să instaleze stații de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri naționale și europene.