În ultimii 30 de ani ne-am îmbogățit vocabularul cu termeni noi, cum ar fi concurență, liberalizare, dereglementare, surse regenerabile de energie, certificate de origine, eficiență energetică și lista continuă. Care este legătura între acestea? Sectorul energetic!
Această industrie nu a apărut în urmă cu 30 ani. În fond, în istoria energeticii ne mândrim cu realizări notabile, printre care performanța Bucureștiului de a fi fost primul oraș din lume iluminat public cu petrol lampant, în 1857, sau a orașului Timișoara, care a fost primul oraș din Europa care a avut un sistem de iluminat public integral electric, în 1884, sau micul orășel, cosmopolit, Sulina în care a fost pus în funcțiune primul generator electric, în 1882. Și exemplele pot continua, cu nume ilustre de ingineri și profesori care au performat și inovat în acest domeniu. O lectură a istoriei energeticii poate fi, oricând, plăcută și surprinzătoare.
Dar, o lectură la fel de interesantă este cea a facturii de energie electrică sau de gaze naturale, mai ales dacă îți este destinată personal, în calitate de consumator de energie. Iar dacă consumi în scop casnic, pentru asigurarea confortului în spațiul în care ești alături de familie, înseamnă că ești un client casnic.
Cine ne transmite factura? Furnizorul nostru de energie electrică! Din 2007 avem dreptul de eligibilitate, ceea ce înseamnă că putem să ne alegem furnizorul. Dacă nu ne-am exercitat niciodată acest drept, înseamnă că factura ne este trimisă de un furnizor de ultimă instanță la un preț reglementat.
Prin dereglementare, nu va mai exista preț reglementat iar această situație va fi de la 1 ianuarie 2021. Tot de la 1 ianuarie 2021, piața de energie va fi complet liberalizată ceea ce înseamnă că furnizorii achiziționează pachete de energie pe care producătorii le ofertează, pe diverse platforme ale bursei de energie, administrată de operatorul comercial al pieței de energie electrică și gaze naturale – OPCOM. Unele platforme ale OPCOM permit o negociere mai flexibilă între producătorii de energie electrică și furnizori, fie că este furnizor de ultimă instanță, fie că este un furnizor concurențial, chiar dacă identitatea părților care negociază nu este cunoscută decât după finalizarea negocierii, pentru a evita eventuale înțelegeri care ar putea denatura sau afecta concurența între producători sau furnizori.
Ce sunt pachetele de energie care fac obiectul tranzacțiilor? Sunt cantități de energie pe care un producător se angajează să le livreze furnizorului pe intervale orare din cele 24 ale unei zile, în aceeași zi, ziua următoare sau într-o altă perioadă de livrare. De ce funcționează astfel? Pentru că energia electrică este o marfă care, deocamdată, are o caracteristică unică: nu poate fi stocată astfel că, în orice moment, consumul de energie trebuie să fie egal cu cantitatea de energie produsă. Altfel, sistemul electroenergetic este dezechilibrat, indicatorii de calitate a curentului electric (frecvență, tensiune) sunt afectați ceea ce poate duce la întreruperea alimentării și/sau deteriorarea unor aparate electronice sau electrocasnice.
De aceea, un furnizor responsabil nu trebuie să pună în pericol, nici un moment, siguranța alimentării cu energie electrică și continuitatea serviciului. Din acest moment, în funcție de portofoliul lui de clienți (furnizorii de ultimă instanță având, încă, peste un milion de clienți casnici) dar și de capabilitatea sa financiară, fiecare furnizor are propria strategie de achiziție, la prețuri competitive și cu riscuri minime contractuale, în special în ceea ce privește livrarea.
Din acest motiv, prețul din factura unui client casnic nu poate varia, lună de lună, în funcție de prețul energiei înregistrat într-o zi, pe un anumit interval orar. În fond, este mai important să avem asigurată continuitatea alimentării cu energie electrică, fără variații de tensiune și frecvență și la prețuri rezonabile, comparabile și transparente. Iar dacă furnizorul nostru comunică cu noi, prin diverse canale de comunicare, ne pune la dispoziție modalități variate de plată și face eforturi pentru a-și diversifica oferta, cu atât mai bine, și pentru furnizor, pentru că satisface exigențele clientului dar și pentru client, pentru că beneficiază de un serviciu de furnizare de calitate.
Despre autor:
Silvia Vlăsceanu – Doctor în energetică, Director Executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) membru al Consiliului Consultativ al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și membru al Consiliului Economic și Social al României.