Piața pompelor de căldură este încă la început în România, dar un studiu recent realizat pentru platforma Despre-energie.ro arată că peste 50% dintre români ar lua în considerare achiziționarea unui astfel de echipament în anul următor, dacă ar avea finanțarea necesară și dacă statul ar acorda subvenții. Studiul a fost susținut de companiile Delgaz Grid și E.ON.
Informații insuficiente
Una dintre principalele concluzii ale cercetării sociologice este că aproape 3/4 dintre respondenți (74%) afirmă că au destul de puține informații sau chiar deloc despre utilitatea pompelor de căldură în gospodării. În plus, 45% dintre cei intervievați nu știau că pompele de căldură pot fi folosite atât pentru încălzirea locuinței în timpul sezonului rece, cât și pentru răcirea acesteia vara.
Motivele pentru achiziție
Principalele motive pentru care românii ar achiziționa o pompă de căldură sunt eficiența energetică și reducerea costurilor cu energia. Peste 90% dintre respondenți indică reducerea costurilor cu utilitățile și dubla funcție de încălzire și răcire a acestor echipamente. În rândul acestora este interesant că cei mai mulți (40%) sunt cei care au venituri între 2500 și 5000 de lei/lună și aproape 70% au studii universitare și post universitare.
De asemenea, beneficiile pentru mediu sunt în topul motivelor de achiziție pentru 84% dintre respondenți. Pompele de căldură sunt considerate o soluție alternativă de către 32% dintre respondenții care locuiesc în zone unde nu există sistem de termoficare și nici gaze naturale.
Impedimente pentru achiziție
Prețul prea mare este considerat principalul impediment în achiziția unei pompe de căldură pentru 40% dintre respondenți, iar lipsa informațiilor reprezintă un obstacol pentru un procent similar. Aproape 20% dintre aceștia menționează lipsa subvențiilor, după modelul Casa Verde, ca un motiv serios care stă în calea achiziției unei pompe de căldură.
Motivele diferă și în funcție de vârstă. În rândul tinerilor, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, aproape jumătate spun că lipsa unei subvenții este principalul impediment. În categoria de vârstă 35-45 de ani principalul impediment pare să fie prețul prea mare.
Decizia și sursa de achiziție
Exceptând costurile și luând în considerare dubla funcție a unei pompe de căldură, 35% dintre respondenți ar lua în considerare achiziția, 47% se declară indeciși, iar 18% nu ar achiziționa o pompă de căldură.
Dacă ar fi să cumpere o pompă de căldură, aproape 50% dintre cei care au participat la studiu spun că ar apela la un magazin de specialitate, peste 9% s-ar uita la ofertele furnizorilor de energie, iar 41% spun că nu au o opțiune clară și că au nevoie să se informeze în prealabil.
Concluzii
Deși interesul pentru pompe de căldură este în creștere, costurile ridicate, dar și informațiile insuficiente reprezintă principalele obstacole în calea achiziției. Cu toate acestea, disponibilitatea de a investi în aceste sisteme eficiente energetic indică un potențial mare pentru creșterea pieței, în special dacă vor fi implementate programe de finanțare și subvenții guvernamentale.
Sursa:
- Studiu efectuat de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, pe un eșantion reprezentativ național de 1.053 de persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani, în perioada 9-17 mai 2024, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.
Citește și: