Într-o eră în care eficiența energetică și sustenabilitatea devin tot mai importante, etichetele energetice joacă un rol esențial în deciziile noastre de cumpărare. Cu toate acestea, chiar dacă peste jumătate dintre români (55%) sunt familiarizați cu semnificația acestor etichete, există încă o proporție semnificativă de 37,6% care recunosc că au doar informații parțiale, iar 7% nu știu nimic despre ele, potrivit unui studiu realizat pentru platforma despre-energie.ro.
Ce sunt etichetele energetice și cum funcționează?
Eticheta energetică a fost introdusă în Uniunea Europeană încă din 1994, având rolul de a ajuta consumatorii să aleagă aparate mai eficiente din punct de vedere energetic. Inițial, sistemul folosea o scară de la A la G, A fiind cel mai eficient din punct de vedere energetic. Pe măsură ce tehnologia a avansat, au apărut clase superioare, precum A++ și A+++. Totuși, din 2021, UE a simplificat din nou clasificarea, revenind la scara A-G, fără simbolurile plus.
Deși 60% dintre românii familiarizați cu etichetele energetice spun că acestea sunt un criteriu important în decizia de achiziție, pentru alți 32% ele sunt doar „oarecum importante”. Interesant este că femeile sunt mai preocupate de aceste aspecte decât bărbații (60% vs. 40%), iar cei mai bine informați sunt românii din mediul urban, cu studii superioare, în special din categoria de vârstă 36-45 de ani. Interesant de remarcat este faptul că în rândul celor care spun că nu au informații despre etichetele energetice, jumătate au venituri lunare mici, sub 2.500 lei.
Cum influențează etichetele energetice comportamentul de cumpărare?
Etichetele energetice devin un criteriu esențial pentru tot mai mulți români, în special când vine vorba de achiziționarea de aparate electrocasnice sau electronice. Aproximativ 60% dintre cei intervievați declară că își bazează decizia de achiziție a aparaturii pe clasa de eficiență energetică, în timp ce 32% consideră acest aspect doar relativ important. Există și o categorie de 8,3% dintre respondenți, în mare parte tineri cu vârsta între 18 și 35 de ani, care pun mai mult accent pe designul și prețul produsului decât pe clasa energetică. Remarcăm de asemenea că majoritatea celor care au răspuns că este un criteriu de bază, sunt persoane cu studii superioare – 36% cu studii universitare, la care se adaugă încă 19% persoane cu studii post universitare.
Mai mult, 61% dintre cei intervievați au înlocuit aparatura electrocasnică veche cu produse noi, mai eficiente din punct de vedere energetic, în ultimul an. Totuși, restul de 39% au păstrat aparatura deja existentă, deși aceasta poate fi mai puțin eficientă.
Eforturile românilor de economisire a energiei
Nu doar etichetele energetice contează atunci când vine vorba de economisirea energiei. Conform sondajului, peste 90% dintre români au fost mult mai atenți la luminile din casă, iar 80% au scos din priză electronicele și electrocasnicele atunci când au plecat de acasă pentru perioade mai lungi de timp. Aproximativ 76% au ajustat setările centralei termice și ale aparatului de aer condiționat pentru a economisi energie.
Un aspect interesant relevat de studiu este că românii percep responsabilitatea pentru economisirea energiei ca fiind una comună. Aproximativ 22% dintre respondenți consideră că cetățenii sunt cei care au cea mai mare responsabilitate în acest sens, 14% cred că responsabile sunt autoritățile guvernamentale, 6,5% companiile private în timp ce 55% cred că atât cetățenii, cât și autoritățile și companiile ar trebui să fie implicate în mod egal în reducerea consumului de energie. Dintre cei care consideră că totul este o falsă problemă jumătate au vârsta între 36 și 45 de ani, în timp ce din rândul celor care spun că toți, în mod egal, suntem responsabili, majoritatea sunt tineri cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani (33%), la care se adaugă un procent de 6% tineri cu vârsta între 18 și 25 de ani.
Cât de multe eforturi depun românii pentru a economisi energie?
Chiar dacă mulți români fac eforturi pentru a reduce consumul de energie (22% spun că fac tot ce pot), aproape 40% dintre participanții la sondaj cred că la nivelul cetățenilor nu se fac suficiente eforturi în acest sens. De asemenea, 28% recunosc că, la nivel personal, ar putea face mai multe la acest capitol, iar aproape 5% consideră că cetățenii nu fac nimic pentru reducerea consumului de energie. Ceva mai exigente pe această temă par a fi femeile – din rândul celor care consideră că nu se fac suficiente eforturi, 75% sunt reprezentantele sexului frumos.
În concluzie, deși etichetele energetice și măsurile de economisire sunt cunoscute de mulți români, există încă mult loc pentru îmbunătățire. Economisirea energiei nu este doar o necesitate financiară, ci și o responsabilitate morală, după cum consideră 56% dintre respondenți. Este clar că educația și conștientizarea sunt esențiale pentru a face pași importanți către un consum mai eficient de energie.
Sursa:
- Studiul a fost efectuat de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al companiilor E.ON și Delgaz Grid, pe un eșantion reprezentativ național de 1.004 persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani, în perioada 26.08-11.09 2024, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.
Citește și: