La nivel mondial, piețele de mașini electrice înregistrează o creștere exponențială, în condițiile în care vânzările au depășit 10 milioane de unități în 2022, conform unui studiu IEA, care previzionează că vânzările de mașini electrice vor continua să crească puternic și pe parcursul acestui an. Cererea estimată pe piețele auto mari va avea implicații semnificative asupra piețelor de energie și a obiectivelor climatice în mediul politic actual. Dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare este esențială pentru adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice.
Cel mai recent studiu realizat de Agenția Internațională de Energie (IEA) apreciază că 14% din totalul mașinilor noi vândute în 2022 au fost electrice, în creștere de la aproximativ 9% în 2021 și sub 5% în 2020. Trei piețe au dominat vânzările la nivel mondial. China a fost din nou în frunte, reprezentând aproximativ 60% din vânzările totale de mașini electrice. Așadar, mai mult de jumătate dintre mașinile electrice aflate pe drumurile din întreaga lume se află acum în China, țară care și-a depășit deja obiectivul pentru 2025 privind vânzările de vehicule alimentate electric. În Europa, a doua piață ca mărime, vânzările au crescut cu peste 15% în 2022, ceea ce înseamnă că mai mult de una din cinci mașini vândute a fost electrică. În Statele Unite – a treia piață ca mărime – vânzările de mașini electrice au crescut cu 55% în 2022, ajungând la o cotă de vânzări de 8%.
Se preconizează că vânzările vor continua să crească puternic și pe parcursul acestui an. Peste 2,3 milioane de mașini electrice au fost vândute în primul trimestru, cu aproximativ 25% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. În prezent, conform sursei citate, sunt așteptate vânzări de 14 milioane până la sfârșitul anului 2023, ceea ce reprezintă o creștere de 35% de la an la an, achizițiile de mașini electrice urmând a se intensifica în a doua jumătate a acestui an. Prin urmare, acestea ar putea reprezenta 18% din totalul vânzărilor de mașini pe parcursul întregului an calendaristic. Politicile și stimulentele naționale vor contribui la susținerea vânzărilor, în timp ce o revenire la prețurile excepțional de ridicate ale petrolului, înregistrate anul trecut, ar putea impulsiona și mai mult potențialii cumpărători.
Cererea estimată de mașini electrice de pe piețele auto mari va avea implicații semnificative asupra piețelor de energie și a obiectivelor climatice în mediul politic actual. Pe baza politicilor existente, se preconizează că necesarul de petrol pentru transportul rutier va atinge un vârf în jurul anului 2025, în cadrul STEPS (Stated Policies Scenario), cantitatea de petrol înlocuită de vehiculele electrice depășind 5 milioane de barili pe zi în 2030, iar emisiile de aproximativ 700 Mt echivalent CO2 vor fi evitate prin folosirea mașinilor electrice.
La nivel mondial, cheltuielile pentru mașinile electrice au depășit 425 de miliarde dolari în 2022, în creștere cu 50% față de 2021. Doar 10% din cheltuieli pot fi atribuite sprijinului guvernamental, restul provenind de la consumatori. Investitorii și-au menținut, de asemenea, încrederea în vehiculele electrice, stocurile din cadrul companiilor interesate de astfel de mașini depășind constant, începând cu 2019, producătorii de automobile tradiționali. Investițiile de capital de risc în firmele de tip start-up care dezvoltă tehnologii pentru vehicule electrice și baterii au crescut, de asemenea, atingând aproape 2,1 miliarde dolari în 2022, în creștere cu 30% față de 2021.
Tendințe în infrastructura de încărcare
La sfârșitul anului 2022, existau 2,7 milioane de puncte de încărcare publice în întreaga lume, dintre care peste 900.000 au fost instalate în 2022, ceea ce înseamnă o creștere cu aproximativ 55% față de 2021 și comparabilă cu rata de creștere pre-pandemică de 50% între 2015 și 2019.
Puncte de încărcare lentă
La nivel mondial, în 2022 au fost instalate peste 600.000 de puncte publice de încărcare lentă, dintre care 360.000 au fost în China, ceea ce a dus stocul țării menționate la un total de peste 1 milion. La sfârșitul anului 2022, China găzduia astfel mai mult de jumătate din stocul mondial de puncte de încărcare lentă în regim public.
Implementarea infrastructurii publice de încărcare este esențială pentru adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice. Creșterea vânzărilor de vehicule electrice poate fi susținută doar dacă cererea de încărcare este satisfăcută de o infrastructură accesibilă și la îndemână, fie prin încărcare privată la domiciliu sau la locul de muncă, fie prin stații de încărcare accesibile în regim public.
Europa ocupă locul al doilea, cu un total de 460.000 de puncte de încărcare lentă în 2022, ceea ce înseamnă o creștere cu 50% față de anul precedent. Olanda este lider în Europa cu 117.000 unități, urmată de Franța (aproximativ 74.000) și Germania (64.000). Stocul de astfel de puncte de încărcare din Statele Unite a crescut cu 9% în 2022, fiind totuși cea mai scăzută rată de creștere pe piețele de referință. În Coreea, stocul de încărcare lentă s-a dublat de la an la an, ajungând la 184.000 de puncte de încărcare.
Puncte de încărcare rapidă
Aceste puncte de încărcare publice, în special cele situate de-a lungul autostrăzilor, permit călătorii mai lungi, evitând stresul legat de autonomie care este de altfel unul dintre obstacolele în calea adoptării vehiculelor electrice pe scară largă. La fel ca punctele de încărcare lentă, cele rapide oferă, de asemenea, soluții pentru consumatorii care nu au acces la încărcarea privată, încurajând astfel accesul la vehiculele electrice pentru segmente mai largi ale populației. Numărul de puncte de încărcare rapidă a crescut cu 330.000 la nivel mondial în 2022, deși din nou majoritatea creșterii (aproape 90%) a venit din China. Implementarea punctelor de încărcare rapidă compensează lipsa celor de acasă în orașele dens populate și sprijină obiectivele Chinei de implementare rapidă a vehiculelor electrice. China are un total de 760.000 de puncte de încărcare rapidă, dar mai mult de 70% dintre acestea sunt situate în doar zece provincii.
În Europa, stocul total era de peste 70.000 la sfârșitul anului 2022, o creștere de aproximativ 55% față de 2021. Țările cu cel mai mare număr de puncte de încărcare rapidă sunt Germania (peste 12.000), Franța (9.700) și Norvegia (9.000). Există o ambiție clară în Uniunea Europeană de a dezvolta în continuare infrastructura publică de încărcare, așa cum se arată în acordul provizoriu privind propunerea Regulamentului de Infrastructură pentru Combustibili Alternativi (AFIR), care va stabili cerințe de acoperire a încărcării electrice în rețeaua transeuropeană de transport (TEN). Un acord între Banca Europeană de Investiții și Comisia Europeană va pune la dispoziție peste 1,5 miliarde de euro până la sfârșitul anului 2023 pentru infrastructura combustibililor alternativi, inclusiv pentru încărcarea electrică rapidă.
Statele Unite au instalat 6.300 de puncte de încărcare rapidă în 2022, dintre care aproximativ trei sferturi erau Tesla Superchargers.
CITEȘTE ȘI:
Românii și-ar cumpăra mașini electrice, dar se tem că nu au unde să le încarce – studiu