Mașinile electrice câștigă treptat popularitate, însă intenția de achiziție în rândul românilor rămâne relativ scăzută, conform unui studiu recent realizat pentru platforma despre-energie.ro. Studiul arată că doar 16% dintre români iau în calcul să achiziționeze o mașină electrică în următoarele 12 luni. O proporție importantă, de 26%, se află încă în faza de analiză și sunt nehotărâți, în timp ce majoritatea, aproape 58%, afirmă că nu au de gând să facă o astfel de achiziție în viitorul apropiat.
Tinerii și interesul pentru mașinile electrice
Studiul relevă că tinerii sub 35 de ani sunt cei mai interesați de achiziția unei mașini electrice. Aproximativ 42% dintre aceștia își doresc să investească într-un vehicul electric în următorul an, un procent mai mare comparativ față de alte categorii de vârstă. Aceasta poate fi o reflectare a conștientizării tot mai mari a impactului asupra mediului și a dorinței de a adopta tehnologii mai verzi în rândul tinerilor. Deloc surprinzător, peste jumătate din cei care spun că se gândesc să achiziționeze o mașină electrică au studii universitare sau post universitare.
Motivele care îi atrag pe români către mașinile electrice
Reducerea poluării este principalul motiv pentru care 42% dintre respondenți s-ar orienta către o mașină electrică. De asemenea, 24,7% dintre români sunt atrași de costurile mai mici de întreținere și alimentare comparativ cu automobilele tradiționale. Performanțele tehnice avansate ale vehiculelor electrice au fost menționate de 11,6% dintre participanți, în timp ce 9,6% consideră că beneficiile fiscale și subvențiile acordate pentru achiziția unei mașini electrice reprezintă un factor semnificativ.
Principalele obstacole: prețul, infrastructura și autonomia
Cu toate că interesul pentru mașinile electrice există, studiul arată că prețul ridicat al acestora rămâne principalul impediment pentru 88% dintre respondenți. Aproximativ 57% dintre cei care văd prețul un impediment au studii universitare sau post universitare. Numai 12% dintre participanți nu consideră prețul un obstacol major. În plus, aproape 85% dintre români consideră că infrastructura de stații de încărcare este insuficient dezvoltată, ceea ce îi descurajează să facă trecerea la vehicule electrice, în timp ce 15% cred că s-ar descurca cu actuala infrastructură. Remarcăm că peste 40% din cei care spun că infrastructura de încărcare nu e o problemă, sunt tineri cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani.
Un alt factor care influențează decizia de achiziție este autonomia limitată a vehiculelor electrice. Aproximativ 82% dintre respondenți sunt îngrijorați de faptul că mașinile electrice nu au o autonomie suficientă pentru deplasări lungi, iar în rândul acestora peste jumătate au vârsta cuprinsă între 35 și 55 de ani. Scăderea subvenției acordate de stat, semnalată de 80% dintre respondenți, completează lista motivelor care îi fac pe români să amâne cumpărarea unei mașini electrice.
Stații de încărcare la domiciliu vs. infrastructura publică
În ciuda acestor obstacole, cei mai mulți români care și-ar cumpăra o mașină electrică ar prefera să o încarce acasă. Conform studiului, 56% dintre respondenți ar instala o stație de încărcare la domiciliu, în timp ce restul de 44% sunt deschiși să folosească stațiile publice de încărcare, atunci când este nevoie. În rândul celor care preferă stații publice de încărcare, o majoritate covârșitoare de aproximativ 75% sunt femei.
Concluzii
Deși românii încep să manifeste interes pentru vehiculele electrice, rămân încă multe bariere care stau în calea achiziționării acestora. Prețul ridicat, infrastructura limitată și autonomia scăzută sunt principalele provocări. Cu toate acestea, pe măsură ce tehnologia avansează, iar infrastructura de stații de încărcare se extinde, este posibil ca, în următorii ani, să vedem o creștere a interesului și a achizițiilor de vehicule electrice în România.
Sursa:
- Studiul a fost efectuat de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, pe un eșantion reprezentativ național de 1.004 persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani, în perioada 26.08-11.09 2024, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.
Citește și: