Ministerul Mediului a publicat ghidul de finanțare pentru programul Rabla electrocasnice pentru anul 2022. Potrivit ghidului publicat în transparență publică, finanțarea se acordă sub formă de vouchere. În cadrul acestuia, sunt prezentate inclusiv anumite schimbări ce vor avea loc în programul din acest an.
În acest articol, discutăm despre sumele de bani care se oferă prin acest program pentru achiziționarea de echipamente de uz casnic și despre cum se pot înscrie participanții.
Despre programul Rabla Electrocasnice
Prin programul Rabla pentru electrocasnice, se pot obține vouchere de la AFM (Administrația Fondului Pentru Mediu) pentru înlocuirea unui electrocasnic vechi cu unul nou şi mai performant din punct de vedere energetic.
Ediția din anul 2022 va începe pe 6 mai, cu un buget de 40 de milioane de lei, iar a doua ediție va începe pe 6 decembrie 2022, cu un buget alocat de 60 de milioane de lei.
O schimbare actuală a programului este eliminarea televizoarelor din categoria echipamentelor eligibile, precum și reducerea termenului de folosire a voucherelor de la 15 la 7 zile, pentru a fi posibilă organizarea mai multor sesiuni anuale.
Cum se acordă finanțarea participanților
Conform ghidului publicat, finanțarea se acordă sub formă de vouchere pentru echipamente electrice și electronice de uz casnic. Sumele de bani care se oferă sunt:
- 400 de lei pentru maşini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasă energetică C;
- 400 de lei pentru maşini de spălat vase având cel puțin noua clasă energetică D;
- 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;
- 400 de lei pentru categoria frigidere sau combine frigorifice sau lăzi frigorifice sau congelatoare, având cel puțin noua clasă energetică E;
- 400 de lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;
- 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;
- 500 de lei pentru laptop-uri;
- 300 de lei pentru tablete.
Cum se pot înscrie participanții
- Primul pas: Crearea contului
Înscrierea persoanelor fizice se realizează numai după publicarea listei cuprinzând comercianții validați și anterior lansării primei etape de generare a voucherelor, prin crearea unui cont de utilizator pe baza datelor de identificare (nume, prenume, localitate, județ și CNP), a adresei de e-mail, a unui număr de telefon valid și prin recepționarea unui SMS de confirmare.
- Al doilea pas: Introducerea informațiilor
După crearea contului, solicitanții vor trebui să introducă următoarele informații:
- Declarația pe propria răspundere potrivit căreia nu înregistrează obligații de plată restante la bugetul de stat şi bugetul local, conform legislației naționale în vigoare, la data înscrierii;
- Acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice, în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situații și statistici.
- Al treilea pas: Completarea în aplicația informatică
Pasul următor pentru persoanele fizice este completarea în aplicația informatică a tipului de EEE (echipamente electrice și electronice) care se achiziționează, precum și a declarației pe propria răspundere prin care se obligă să predea un EEE uzat, în momentul achiziționării.
Este important de menționat că echipamentele incluse în program vor fi disponibile etapizat, iar fiecare etapă cuprinde trei categorii de echipamente și are un buget stabilit prin dispoziția președintelui Autorității. În cazul în care bugetul alocat etapei de înscriere nu este consumat, acesta se raportează și devine disponibil la organizarea unei noi sesiuni de înscriere.
- Al patrulea pas: Publicarea listei
În cel mult 7 zile de la publicarea listei cu solicitanții aprobați, aceștia se vor adresa comercianților validați în vederea utilizării voucherelor. Voucherul este valabil 7 zile de la data publicării listei, perioadă în care trebuie utilizat la un comerciant validat, sub sancțiunea pierderii dreptului de utilizare.
Reține că persoana care a primit, dar nu a utilizat voucherul, nu mai poate selecta un voucher pentru aceeași categorie în timpul aceluiași an calendaristic. Totodată, cine a beneficiat de un voucher dintr-o categorie, nu mai poate beneficia de același tip de voucher pe parcursul aceluiași an calendaristic.
Magazine participante
Ca să îți faci o idee, îți oferim câteva exemple de magazine care au fost participante în ediția trecută: eMAG, Altex și Flanco, Auchan, Carrefour, Cora, Dedeman etc. Se estimează că aceștia vor participa și anul acesta. Produsele se pot achiziționa folosind voucherul Rabla atât fizic, cât și online.
În concluzie, dacă îți dorești echipamente de uz casnic noi, aplică și tu la programul Rabla electrocasnice pentru anul 2022.
Surse
- Proiectul de ordin pentru modificarea și completarea Ghidului de finanțare a Programului național de înlocuire a echipamentelor electrice și electronice uzate
- A fost publicat ghidul de finanțare pentru programul Rabla la electrocasnice 2022. Care va fi valoarea voucherelor oferite
- Rabla Electrocasnice