Sari la conținut
Close Menu
Despre EnergieDespre Energie
  • Știri
    • Gaze naturale
    • Eficiență energetică
    • Energie electrică
    • Prosumatori
  • Sfaturi practice
    • Gaze naturale
    • cum-citesti-corect-eticheta-energetica-a-electrocasnicelor-din-locuinta-ta-despre-energieEficiență energetică
    • Energie electrică
  • Ghidul tău
    • Gaze naturale
    • Eficiență Energetică
    • Energie electrică
    • Prosumatori-puterea-limita-a-instalatiilor-creste-la-100-kWProsumatori
  • Reglementări
    • Obligatia-de-inmagazinare-subterana-a-gazelor-indeplinita-in-procent-de-141%Gaze Naturale
    • Preturi-la-energie-in-scadereEficiență energetică
    • Energie Electrică
    • Liberalizarea pieței
  • Studii
    • Statisticile energiei
    • Studii pe îndelete
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
    • Gaze naturale
    • Eficiență energetică
    • Energie electrică
    • Racordarea-prosumatorilor-la-rețelele-electrice-de-interes-publicProsumatori
Noutăți

Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

2 dec. 2025

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Care e cel mai rentabil sistem de încălzire pe vreme răcoroasă de toamnă?

6 oct. 2025
Facebook Instagram LinkedIn YouTube
Despre EnergieDespre Energie
  • Știri
    • Gaze naturale
      31 articole
    • Eficiență energetică
      29 articole
    • Energie electrică
      79 articole
    • Prosumatori
      12 articole
  • Sfaturi practice
    • Gaze naturale
      34 articole
    • cum-citesti-corect-eticheta-energetica-a-electrocasnicelor-din-locuinta-ta-despre-energie Eficiență energetică
      205 articole
    • Energie electrică
      111 articole
  • Ghidul tău
    • Gaze naturale
      13 articole
    • Eficiență Energetică
      43 articole
    • Energie electrică
      44 articole
    • Prosumatori-puterea-limita-a-instalatiilor-creste-la-100-kW Prosumatori
      8 articole
  • Reglementări
    • Obligatia-de-inmagazinare-subterana-a-gazelor-indeplinita-in-procent-de-141% Gaze Naturale
      16 articole
    • Preturi-la-energie-in-scadere Eficiență energetică
      4 articole
    • Energie Electrică
      25 articole
    • Liberalizarea pieței
      5 articole
  • Studii
    • Statisticile energiei
      25 articole
    • Studii pe îndelete
      24 articole
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
    • Gaze naturale
      45 articole
    • Eficiență energetică
      5 articole
    • Energie electrică
      39 articole
    • Racordarea-prosumatorilor-la-rețelele-electrice-de-interes-public Prosumatori
      1 articole
Despre Energie
 
Acasă | Sfaturi practice | Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi
Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi
Sfaturi practice

Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

2 dec. 2025Updated:2 dec. 2025
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Temperaturile scăzute nu afectează doar autonomia mașinii electrice, ci și modul în care o încarci. Timpul de încărcare crește, trebuie să le încarci mai des și astfel costurile sunt mai ridicate. 

Dacă vara o încărcare rapidă îți oferea 80% capacitate în 30 de minute, iarna același proces poate dura cu 50% mai mult. Dar hai să le luăm pe rând, ca să înțelegem mai bine aceste schimbări și cum ne adaptăm la ele.

Cum se modifică timpul de încărcare la temperaturi scăzute

Bateria de tip litiu-ion, tehnologia care stă la baza majorității mașinilor electrice moderne, este sensibilă la temperatură. La temperaturi scăzute, reacțiile chimice din interiorul bateriei încetinesc dramatic, afectând direct viteza cu care bateria poate absorbi energie.

La temperaturi sub 0°C, electrolitul din baterie devine mai vâscos, iar mișcarea ionilor de litiu între electrozi se reduce semnificativ. Această rezistență internă crescută face ca bateriei să-i ia mai mult timp pentru a absorbi energie în timpul încărcării.

Impactul concret asupra timpului de încărcare

Studiile arată că încărcarea poate dura cu 10 până la 50% mai mult timp iarna, în funcție de model și de temperatură. Un studiu canadian publicat de Recurrent și citat în presa românească evidențiază că o sesiune de încărcare care durează în mod normal 30 de minute se poate întinde până la 45 de minute sau mai mult, în condiții de îngheț. Iar aceste concluzii sunt confirmate cel puțin parțial și de producătorii de mașini electrice. 

Creșterea costurilor: cu cât plătești mai mult pentru încărcare iarna

Creșterea timpului de încărcare nu este singura problemă, costurile cresc și ele, atât direct cât și indirect, din mai multe motive.

Un studiu recent realizat de ADAC (Clubul Automobilelor din Germania) și citat de platforme de specialitate arată că pierderile de energie la încărcare pot crește semnificativ iarna. La o temperatură a bateriei de 0°C și fără precondiționare, mașinile electrice pot ajunge la pierderi de până la 10%. 

Raportul ADAC evidențiază că încărcarea în timp ce bateria este încă rece este extrem de ineficientă: mașina va consuma mai întâi energie pentru a încălzi bateria, apoi o va reîncărca doar atunci când este atinsă temperatura dorită. Asta înseamnă că o mare parte din energie este irosită pentru încălzirea mașinii și nu pentru reîncărcarea bateriei.

Tarifele de încărcare în România

Pentru a înțelege impactul costurilor, trebuie să privim mai întâi la tarifele practicate în România în 2025:

  • Încărcare acasă: aproximativ 0,8 lei/kWh.
  • Încărcare lentă AC (stații publice): între 1,77 – 2,18 lei/kWh.
  • Încărcare rapidă DC: între 2,32 – 2,92 lei/kWh, în funcție de puterea stației.
  • Încărcare ultra-rapidă: până la 3,05 lei/kWh la stațiile non-Tesla fără abonament.
Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

Calculul creșterii costurilor iarna

Să luăm exemplul concret al unei mașini electrice cu baterie de aproximativ 27 kWh utilizabili și un consum mediu de 18-20 kWh/100 km.

Vara:

  • Consum: 20 kWh/100 km
  • Cost acasă: 20 kWh × 0,8 lei = 16 lei/100 km
  • Cost stație rapidă: 20 kWh × 2,59 lei = 51,80 lei/100 km

Iarna (consum crescut cu 30% + pierderi de 10% la încărcare):

  • Consum: 26 kWh/100 km
  • Energie necesară încărcată (cu pierderi): 28,6 kWh/100 km
  • Cost acasă: 28,6 kWh × 0,8 lei = 22,88 lei/100 km (+43% față de vară)
  • Cost stație rapidă: 28,6 kWh × 2,59 lei = 74,07 lei/100 km (+43% față de vară)

Atenție și la o altă taxă suplimentară: o parte din stațiile de încărcare rapidă percep și taxe de inactivitate pentru a descuraja ocuparea prelungită a stației după finalizarea încărcării. La unele stații, taxa de inactivitate este de 2,5 lei pe minut, iar dacă toate stațiile sunt ocupate, taxa poate urca la 5 lei pe minut. 

Frecvența încărcărilor: de ce trebuie să încarci mai des

Reducerea autonomiei iarna nu înseamnă doar că parcurgi mai puțini kilometri cu un „plin”, înseamnă și că trebuie să planifici încărcări mai dese, ceea ce îți poate afecta rutina.

Experții mai recomandă, de asemenea, să păstrezi nivelul bateriei peste 20% pe vreme rece pentru a preveni problemele de performanță și pentru a te asigura că mașina are suficientă putere pentru funcții esențiale, precum încălzirea. 

Luând în considerare toate calculele și recomandările de mai sus, estimăm că frecvența de încărcare crește cu aproximativ 50%, de la o încărcare la 3-4 zile la o încărcare la 2 zile. 

Strategii de planificare a încărcărilor pe drumuri lungi

În aceste condiții, călătoriile lungi iarna cu mașina electrică necesită o planificare mult mai atentă decât vara. Autonomia redusă și timpul de încărcare mai lung pot transforma un drum de 400 km într-o experiență stresantă, dacă nu te pregătești corespunzător.

Vestea bună este că multe mașini electrice moderne dispun de funcția de precondiționare automată a bateriei când folosești sistemul de navigație integrat pentru a te îndrepta către o stație de încărcare. Conform studiilor, dacă utilizezi sistemul de navigație din mașină pentru a te îndrepta către un încărcător, mașina va condiția bateria pentru o temperatură optimă de încărcare, ceea ce înseamnă că timpul de încărcare poate fi redus semnificativ.

Pe de altă parte, pentru planificarea drumurilor lungi, nu te baza niciodată pe autonomia WLTP declarată. Folosește în schimb o formulă conservatoare:

Autonomie realistă iarna = Autonomie WLTP × 0,70

Câteva exemple pornind de la autonomia WLTP a unor modele mai populare:

  • 230 km WLTP → 161 km autonomie realistă iarna
  • 520 km WLTP → 364 km autonomie realistă iarna
  • 602 km WLTP → 421 km autonomie realistă iarna

Strategia opririlor pentru încărcare

Experții în mobilitate electrică recomandă o strategie specifică pentru încărcările în timpul călătoriilor lungi:

  1. Nu aștepta să scadă bateria sub 10-15% înainte de a te opri la încărcare. La niveluri scăzute de încărcare, bateria rece se încarcă și mai lent.
  2. Încarcă între 20% și 80% la fiecare oprire, nu până la 100%. Viteza de încărcare scade dramatic peste 80%, iar timpul suplimentar petrecut la stație nu merită diferența de câțiva kilometri în plus.
  3. Planifică opriri mai dese și mai scurte în loc de opriri rare și lungi. O oprire de 20 de minute din 20% la 60% este mai eficientă decât una de 50 de minute din 10% la 90%.
  4. Verifică disponibilitatea stațiilor pe traseu folosind aplicații disponibile. Reține că iarna, stațiile pot fi mai aglomerate pentru că toată lumea încarcă mai des.

Adaugă întotdeauna o marjă de siguranță de 20-30% la calculele tale. Dacă navigația îți spune că vei ajunge la destinație cu 15% baterie rămasă, tratează asta ca și cum ar fi 0% și planifică o încărcare intermediară. Factori neprevăzuți (vânt puternic, trafic intens, temperaturi și mai scăzute decât prognoza) pot reduce suplimentar autonomia.

Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

Recomandarea experților

Pentru proprietarii de mașini electrice din România, strategia optimă este încărcarea predominant acasă, pe timp de noapte, eventual pe un abonament de energie dedicat. Stațiile publice rapide ar trebui folosite complementar, pentru călătorii lungi sau situații de urgență. Câteva idei de luat în considerare:

1. Investește în încărcarea acasă

Diferența de cost între încărcarea acasă și cea la stații publice este considerabilă. Pentru 12.000 km parcurși anual cu o Dacia Spring:

  • Cost anual acasă (iarna): ~1.400 lei
  • Cost anual stații rapide (iarna): ~4.400 lei
  • Economie: 3.000 lei/an

Instalarea unui wallbox acasă costă între 1.500-3.000 lei, dar se amortizează în mai puțin de un an dacă încarci frecvent.

2. Preîncălzește mașina în timpul încărcării

Dacă preîncălzești habitaclul mașinii în timp ce aceasta este conectată la priză, nu vei consuma din baterie în timpul mersului. Volkswagen chiar recomandă pentru ca „să preîncălziți autovehiculul cât mai economic energetic posibil, folosind preclimatizarea și setarea temporizatorului de încărcare înainte de plecare. Dacă autovehiculul mai este conectat la stația de încărcare, bateria nu este solicitată”. 

3. Parchează în spații închise sau izolate

Parcarea într-un garaj sau parcare subterană menține bateria la o temperatură mai ridicată, reducând pierderile de energie și îmbunătățind eficiența încărcării. Dacă ai această opțiune, folosește-o.

4. Încarcă seara după utilizare, nu dimineața

Este ideal să încarci vehiculul la sfârșitul zilei, când bateria este încă călduță după utilizare. Chiar dacă se va răci în timpul nopții, bateria va oferi o capacitate mai mare la pornire decât dacă o încarci la rece. 

5. Folosește modul eco în timpul mersului

Funcția modului ecologic nu doar că îți va extinde autonomia bateriei, dar poate face ca mașina să fie mai eficientă prin reducerea puterii și limitarea cuplului. 

6. Optează pentru abonamente la rețele de încărcare

Dacă anticipezi un volum mare de încărcări în afara casei, se pot explora opțiuni de abonamente la rețele de încărcare (unele oferă kWh incluși la prețuri mai mici).

Concluzii

Iarna aduce provocări reale proprietarilor de mașini electrice, iar încărcarea este unul dintre aspectele cele mai afectate. Timpul de încărcare poate crește cu până la 50%, costurile se majorează cu 35-45%, iar frecvența încărcărilor trebuie să crească pentru a compensa autonomia redusă.

Însă, cu o planificare atentă și aplicarea strategiilor corecte, încărcare predominant acasă, preîncălzirea mașinii în timpul încărcării, parcarea în spații protejate și utilizarea precondiționării bateriei pentru drumuri lungi, poți minimiza semnificativ impactul iernii asupra experienței tale cu mașina electrică.

Pe de altă parte, să nu uităm că și mașinile cu motoare termice înregistrează consumuri mai mari pe timp de iarnă. Așadar, chiar dacă provocările sunt mai mari la vehiculele electrice, să reținem că de fapt toate automobilele sunt afectate de sezonul rece.

Surse:

  • P3 Automotive
  • Recurrent Auto
  • EVMarket
  • Necesit.ro
  • EVSpots
  • Wissenergy
  • Volkswagen

Citește și:

  • Cum influențează temperaturile scăzute autonomia mașinilor electrice
  • Cât te costă întreținerea unei mașini electrice față de una pe benzină?
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Related Posts

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Care e cel mai rentabil sistem de încălzire pe vreme răcoroasă de toamnă?

6 oct. 2025

Aerul condiționat ca sursă de căldură – trucuri pentru confort și economie

29 sept. 2025

De ce e important să ai baterii de stocare la un sistem de panouri fotovoltaice

8 sept. 2025
Recomandări

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Care e cel mai rentabil sistem de încălzire pe vreme răcoroasă de toamnă?

6 oct. 2025

Aerul condiționat ca sursă de căldură – trucuri pentru confort și economie

29 sept. 2025

De ce e important să ai baterii de stocare la un sistem de panouri fotovoltaice

8 sept. 2025
Ultimele știri

Felicitări câștigătorului campaniei „Comportamentul energetic al românilor în anul 2025”!

29 oct. 2025

Intră în campania „Comportamentul energetic al românilor în 2025” și poți câștiga un card eMag de 500 de lei

15 oct. 2025
Energie electrică

Platforma electronică EPIDS pentru acordarea tichetelor de energie este funcțională

20 aug. 2025
Despre Energie
Facebook Instagram LinkedIn YouTube
  • Știri
  • Sfaturi practice
  • Ghidul tău
  • Reglementări
  • Studii
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
  • Evenimente
  • Media
  • Video
  • Contact
  • Protecția datelor
  • Politica de cookies
  • Termeni și condiții
  • REGULAMENT OFICIAL AL CAMPANIEI „Comportamentul energetic al românilor în 2025”
© 2025 Despre Energie. Designed by REEA.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Folosim cookies pentru a optimiza experienţa ta pe acest site. Continuarea folosirii site-ului se consideră acceptul tău, și poți să modifici setările de la butonul alăturat. Citește aici mai multe detalii. AcceptSetari
Privacy & Cookies Policy

Confidentialitate

Folosim cookies pentru a-ţi oferi cea mai bună experienţă de utilizare a acestui site. Dintre aceste cookies, unele sunt necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a website-ului. Ele sunt stocate în browser-ul tău.
Necesare
Întotdeauna activate
Cookies necesare sunt esențiale pentru ca acest website să funcționeze corespunzător. Aici sunt incluse funcționalități de bază și aspecte de securitate. Aceste cookies nu stochează date personale.
Nu sunt necesare
Orice cookies care nu sunt necesare pentru buna funcționare a acestui website. Sunt cookies care colectează informații personale prin analytics, reclame sau conținut integrat. Avem nevoie de acceptul tău pentru a folosi acest tip de cookies.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ