Un studiu realizat pentru platforma despre-energie.ro arată că românii înțeleg beneficiile tehnologiei smart și o folosesc, dar bugetele alocate sunt minimale. Tehnologia smart home nu mai este un concept futurist sau un lux rezervat celor cu venituri mari: circa 60% dintre consumatori folosesc deja cel puțin o soluție inteligentă pentru a-și gestiona consumul de energie.

Care sunt preferințele românilor
Românii folosesc mai multe dispozitive smart, dar în topul preferințelor se află termostatul inteligent:
- 43,2% dintre respondenți au un termostat inteligent instalat în locuință, fiind cel mai răspândit dispozitiv de gestionare a energiei. Majoritatea respondenților, respectiv 73% dintre cei care-l folosesc, sunt din mediul urban, iar aproximativ 56% au studii superioare. Interesant, de asemenea, că peste jumătate dintre cei care declară că-l folosesc nu au neapărat venituri mari, ci se încadrează la un venit lunar mediu, între 2.500 și 5.000 de lei.
- 19,5% folosesc aplicații de monitorizare a consumului direct pe telefonul mobil. Și aici, aproape două treimi sunt din mediul urban, bărbații ceva mai mult decât femeile (54% față de 46%), însă remarcăm că aplicațiile sunt destul de populare în rândul segmentelor de vârstă 46-55 de ani (25%) și 56-65 de ani (26%), față de segmentul 18-35 de ani, unde doar 17% declară că folosesc o astfel de aplicație.
- 16,9% au instalate prize inteligente care permit controlul și programarea oricărui aparat conectat la ele. Pe prima poziție se află tot mediul urban (66%), persoanele cu studii superioare (64%) și remarcăm un interes crescut în segmentele de vârstă 46-55 de ani (26%), respectiv 56-65 de ani (27%), de unde putem concluziona că persoanele mature par să fie ceva mai interesate de gestionarea consumului de energie.
- Alături de acestea, în casele românilor se mai găsesc, în proporții mai reduse, sisteme de iluminat inteligent, senzori de prezență și temperatură sau sisteme de control automat prin asistenți vocali, care contribuie și acestea la un consum inteligent al energiei, cu economii de până la 30% la factură.

De ce aleg românii tehnologia smart?
Motivele pentru care consumatorii adoptă tehnologia smart sunt clare și, am putea spune, foarte pragmatice. Studiul relevă următoarea ierarhie a beneficiilor percepute de români:
- 50,6% indică controlul mai bun al consumului. Acest beneficiu este indicat preponderent de persoanele mature (cele două segmente amintite anterior, care însumează persoane cu vârsta între 45 și 65 de ani, reprezentând peste jumătate dintre respondenți) și, bineînțeles, mai mult de persoanele din mediul urban (două treimi dintre respondenți).
- 33,8% menționează economiile la factura de energie, care pot ajunge până la 30% din factura lunară. Interesant este că femeile percep ceva mai bine acest beneficiu, și reprezintă 58% dintre respondenți.
- 8,1% apreciază confortul sporit pe care îl oferă aceste sisteme. Remarcăm aici că aproape 70% dintre persoanele din acest segment au studii superioare, tot aproape 70% sunt din urban, iar aproximativ 26% au vârsta între 18 și 35 de ani.
- 7,5% văd siguranța ca principal beneficiu, iar aici remarcăm că 44% sunt persoane cu studii liceale, 63% sunt femei și 25% sunt seniori, de peste 65 de ani.
Bariera principală în adoptarea sistemelor smart
Deși interesul pentru tehnologia smart este evident și beneficiile sunt înțelese, adoptarea nu este lipsită de obstacole, principalele fiind:
- costul – 67,3% dintre români;
- lipsa de informare – 18,6%;
- complexitatea – 8,5%;
- nu merită efortul financiar – 5,6%.
Și aici putem observa nuanțe. De pildă femeile indică mai degrabă costul și lipsa de informare (în ambele cazuri 56,6%), pe când bărbații indică mai degrabă complexitatea (60,7%) și faptul că nu merită efortul financiar (59,3%). Interesant, de asemenea, să remarcăm că 67% dintre cei care indică complexitatea ca principal obstacol au studii superioare. De asemenea, 52% dintre cei care indică principal obstacol costul au venituri medii de 2.500-5.000 lei/lună, cărora li se adaugă încă 29% cei cu venituri mici, de sub 2.500 lei/lună.
Bugete minime pentru sisteme inteligente
Când vine vorba despre cât estimează românii că ar costa un sistem complet de management al energiei, românii răspund astfel:
- 38,4% estimează bugete sub 500 de euro;
- 33,3% estimează investiții între 500 și 1.000 de euro;
- 15,8% estimează între 1.000 și 2.000 de euro;
- 12,5% cred că investiția ar fi de peste 2.000 de euro.
Remarcăm aici că în ultima categorie, care estimează buget de peste 2.000 de euro, aproximativ două treimi au studii superioare. De asemenea, 37% dintre cei care estimează un buget sub 500 de euro au venituri mici (sub 2.500 lei/lună), iar alți 45% câștigă între 2.500 și 5.000 de lei/lună.
Ce funcții consideră românii esențiale
Atunci când aleg un sistem smart, consumatorii au priorități clare în ceea ce privește funcționalitățile. Întrebați fiind care este cea mai importantă funcție a unui sistem smart, românii răspund astfel:
- 51,5% – monitorizarea consumului;
- 20,3% – controlul de la distanță;
- 16,1% – automatizarea;
- 12,1% – integrare cu panouri solare și baterii.
Și aici putem remarca particularități. De pildă femeile indică monitorizarea consumului (59%) și controlul de la distanță (56%), pe când bărbații apreciază mai degrabă automatizarea (62%) și integrarea cu panourile solare și bateriile de stocare (56%). Automatizarea este funcția cea mai apreciată de persoanele cu studii superioare (59%), iar integrarea cu panourile solare este apreciată în proporție de 57% de persoanele cu venituri medii (2.500-5.000 lei/lună), la care se adaugă încă 28% persoane cu venituri mici (sub 2.500 lei/lună).
Concluzii
Cifrele ne arată că România a parcurs pași importanți în adoptarea tehnologiei smart pentru gestionarea energiei, devreme ce 60% dintre consumatori folosesc deja cel puțin o soluție inteligentă, însă există în continuare bariere pentru ca ea devină universală în casele românilor. Pe de altă parte, există un decalaj substanțial între mediul urban și rural, atât în gradul de utilizare al tehnologiilor, precum și în ceea ce privește sumelor pe care românii din cele două medii sunt dispuși să le investească.
Pe scurt, românii înțeleg beneficiile, doresc control și economii, dar au nevoie de soluții accesibile și de informații clare pentru a face pasul.
Sursa:
*Studiul a fost efectuat de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, pe un eșantion reprezentativ național de 1.052 persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani, în perioada 15-24.10.2025, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.
Citește și:





















