Sari la conținut
Close Menu
Despre EnergieDespre Energie
  • Știri
    • Gaze naturale
    • Eficiență energetică
    • Energie electrică
    • Prosumatori
  • Sfaturi practice
    • Gaze naturale
    • cum-citesti-corect-eticheta-energetica-a-electrocasnicelor-din-locuinta-ta-despre-energieEficiență energetică
    • Energie electrică
  • Ghidul tău
    • Gaze naturale
    • Eficiență Energetică
    • Energie electrică
    • Prosumatori-puterea-limita-a-instalatiilor-creste-la-100-kWProsumatori
  • Reglementări
    • Obligatia-de-inmagazinare-subterana-a-gazelor-indeplinita-in-procent-de-141%Gaze Naturale
    • Preturi-la-energie-in-scadereEficiență energetică
    • Energie Electrică
    • Liberalizarea pieței
  • Studii
    • Statisticile energiei
    • Studii pe îndelete
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
    • Gaze naturale
    • Eficiență energetică
    • Energie electrică
    • Racordarea-prosumatorilor-la-rețelele-electrice-de-interes-publicProsumatori
Noutăți

Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

2 dec. 2025

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Care e cel mai rentabil sistem de încălzire pe vreme răcoroasă de toamnă?

6 oct. 2025
Facebook Instagram LinkedIn YouTube
Despre EnergieDespre Energie
  • Știri
    • Gaze naturale
      31 articole
    • Eficiență energetică
      29 articole
    • Energie electrică
      79 articole
    • Prosumatori
      12 articole
  • Sfaturi practice
    • Gaze naturale
      34 articole
    • cum-citesti-corect-eticheta-energetica-a-electrocasnicelor-din-locuinta-ta-despre-energie Eficiență energetică
      205 articole
    • Energie electrică
      111 articole
  • Ghidul tău
    • Gaze naturale
      13 articole
    • Eficiență Energetică
      43 articole
    • Energie electrică
      44 articole
    • Prosumatori-puterea-limita-a-instalatiilor-creste-la-100-kW Prosumatori
      8 articole
  • Reglementări
    • Obligatia-de-inmagazinare-subterana-a-gazelor-indeplinita-in-procent-de-141% Gaze Naturale
      16 articole
    • Preturi-la-energie-in-scadere Eficiență energetică
      4 articole
    • Energie Electrică
      25 articole
    • Liberalizarea pieței
      5 articole
  • Studii
    • Statisticile energiei
      26 articole
    • Studii pe îndelete
      25 articole
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
    • Gaze naturale
      45 articole
    • Eficiență energetică
      5 articole
    • Energie electrică
      39 articole
    • Racordarea-prosumatorilor-la-rețelele-electrice-de-interes-public Prosumatori
      1 articole
Despre Energie
 
Acasă | Eficiență energetică | Mașinile electrice și provocările pentru rețeaua de electricitate din România
Mașinile electrice și provocările pentru rețeaua de electricitate din România
Electric car charger in Romania. Mountains slopes covered with greenery on the background
Eficiență energetică

Mașinile electrice și provocările pentru rețeaua de electricitate din România

17 mart. 2025Updated:17 mart. 2025
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

România a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de vehicule electrice (VE) pe șosele în ultimii ani, la fel ca și numărul de stații de încărcare de mașini electrice. Conform datelor centralizate de DRPCIV, la finalul anului 2024, parcul auto electric din România a ajuns la 54.471 de vehicule, dintre care 49.594 sunt autoturisme. Diferența este dată autovehicule electrice de transport mărfuri, autobuze și microbuze, motociclete electrice, precum și alte tipuri de vehicule electrice. Față de anul 2023, creșterea parcului auto electric a fost de 27%, însă ritmul de creștere a încetinit comparativ cu anii precedenți, influențat de reducerea subvențiilor pentru achiziția de vehicule electrice.

Deși aceste cifre reprezintă sub 1% din totalul parcului auto național, ritmul de creștere a numărului vehiculelor electrice ridică întrebări legate de capacitatea infrastructurii energetice actuale de a face față cererii crescânde de electricitate. Care sunt mai exact provocările și soluțiile lor, încercăm să aflăm împreună în cele ce urmează.

Mașinile electrice și provocările pentru rețeaua de electricitate din România

Stațiile de încărcare mașini electrice și cererea de electricitate

Vehiculele electrice transformă fundamental modelul tradițional de consum energetic. Spre deosebire de vehiculele cu motoare termice care utilizează combustibili fosili, mașinile electrice depind în totalitate de rețeaua electrică pentru alimentare. Această tranziție aduce cu sine mai multe schimbări importante în ceea ce privește cererea de electricitate:

Creșterea consumului total de energie electrică

Un vehicul electric mediu consumă între 15-20 kWh/100 km. Luând în considerare parcursul mediu anual de aproximativ 15.000 km pentru un șofer român, rezultă un consum anual de 2.250-3.000 kWh per vehicul. Pentru cele aproximativ 54.471 de vehicule electrice existente în România, aceasta înseamnă o cerere suplimentară de aproximativ 122-163 GWh anual. 

Această cifră devine și mai relevantă dacă luăm în considerare prognozele de creștere a numărului de vehicule electrice în următorii ani. Dacă ritmul de creștere se menține, până în 2033 România ar putea avea aproximativ 450.000 de vehicule electrice, ceea ce ar duce la un consum suplimentar de electricitate de aproximativ 1.012 – 1.350 GWh anual.

Modificarea profilului de consum

Poate mai important decât volumul total de energie consumată este modificarea profilului de consum. Studiile arată că majoritatea proprietarilor de mașini electrice își încarcă vehiculele acasă, după orele de program, seara sau peste noapte. Acest lucru poate duce la vârfuri de consum în perioada de seară, când rețeaua electrică este deja solicitată de consumul rezidențial.

Luând în considerare faptul că un încărcător casnic standard are o putere de 7-11 kW, încărcarea simultană a unui număr mare de vehicule electrice într-o anumită zonă poate duce la suprasolicitarea locală a rețelei. Dacă doar 10% din cele 49.594 de autoturisme electrice s-ar încărca simultan cu o putere medie de 7 kW, ar rezulta o cerere suplimentară de aproximativ 347 MW, echivalentă cu consumul a două județe de mărime medie.

Distribuția geografică inegală

Adoptarea vehiculelor electrice nu este uniformă la nivel național. Concentrarea se face în special în zona marilor orașe cu suburbiile lor; ne referim aici la București și Ilfov, Cluj-Napoca, Timiș sau Brașov. Această distribuție inegală de stații de încărcare mașini electrice poate duce la suprasolicitări locale ale rețelei în anumite zone metropolitane, în timp ce în alte regiuni impactul, mai ales din mediul rural, este minim.

Mașinile electrice și provocările pentru rețeaua de electricitate din România

Impactul asupra rețelei de electricitate în România

Dacă la problemele cu care deja se confrunta rețeaua de electricitate din România adăugăm și mixul de provocări adus de creșterea numărului de vehicule electrice, atunci putem concluziona ușor să operatorii acestor rețele vor trebuie să aibă în vedere câteva repere extrem de importante, cum ar fi:

Infrastructură învechită

O mare parte din infrastructura energetică a României este învechită. În plus, această infrastructură a fost proiectată pentru un consum și profile de încărcare diferite de cele impuse de vehiculele electrice. Capacitatea de transport și distribuție a energiei electrice nu a fost dimensionată pentru a face față cererii suplimentare și vârfurilor de consum generate de încărcarea vehiculelor electrice. Acest lucru este deosebit de problematic în zonele rezidențiale vechi, unde rețeaua poate fi deja aproape de capacitatea maximă.

Capacitate limitată de distribuție

În zonele urbane dense, transformatoarele și liniile de distribuție existente pot fi deja aproape de capacitatea maximă. Adăugarea mai multor vehicule electrice care se încarcă simultan poate duce la supraîncărcarea acestor componente.

Fluctuații de tensiune și probleme de calitate a energiei

Încărcarea vehiculelor electrice, mai ales în cazul încărcătoarelor rapide, poate cauza fluctuații de tensiune și alte probleme de calitate a energiei electrice, afectând toți consumatorii conectați la aceeași rețea locală. Aceste probleme pot fi amplificate în cazul unor zone cu o densitate mare de vehicule electrice.

Posibile soluții pentru adaptarea rețelei electrice

Pentru a face față provocărilor aduse de creșterea numărului de vehicule electrice, sunt necesare mai multe măsuri:

  • Investiții în modernizarea și extinderea rețelei. Operatorii de distribuție trebuie să accelereze investițiile în modernizarea și extinderea rețelei electrice. Conform estimărilor, pentru a face față tranziției către mobilitatea electrică, România ar avea nevoie de investiții de aproximativ 9,5 miliarde de lei în următorii ani.
  • Implementarea rețelelor inteligente. Rețelele inteligente permit monitorizarea și gestionarea în timp real a consumului de energie, facilitând distribuția eficientă a electricității și prevenirea suprasolicitărilor. Contorizarea inteligentă, deja în curs de implementare în România, reprezintă un prim pas în această direcție.
  • Tarife diferențiate și încărcare inteligentă. Introducerea tarifelor diferențiate (deja utilizate pe scară largă în vestul Europei) în funcție de perioada zilei poate încuraja încărcarea vehiculelor electrice în perioadele cu consum scăzut. Sistemele de încărcare inteligentă pot automatiza acest proces, optimizând momentul încărcării în funcție de disponibilitatea rețelei și prețul energiei. Studiile au arătat că încărcarea vehiculelor electrice în perioada de noapte, când consumul general este scăzut, poate reduce semnificativ impactul asupra rețelei.
  • Integrarea surselor regenerabile și a sistemelor de stocare. Creșterea capacității de producție din surse regenerabile, precum energia solară și eoliană, corelată cu implementarea sistemelor de stocare a energiei, poate ajuta la gestionarea vârfurilor de consum create de vehiculele electrice.
  • Stații de încărcare cu management inteligent al energiei. Dezvoltarea unei rețele de stații de încărcare cu sisteme de management inteligent al energiei poate distribui mai eficient sarcina pe rețea și reduce presiunea asupra rețelei de distribuție rezidențiale. Aceste stațiile pot fi echipate cu sisteme de management al energiei care să limiteze puterea de încărcare în perioadele cu cerere ridicată și să o maximizeze în perioadele cu cerere scăzută. De asemenea, acestea pot fi integrate cu sisteme de stocare a energiei care să reducă impactul asupra rețelei în perioadele de vârf.

Concluzii

Tranziția către mobilitatea electrică reprezintă o provocare semnificativă pentru rețeaua de electricitate din România, dar și o oportunitate de modernizare și eficientizare a infrastructurii energetice. Cu peste 54.000 de vehicule electrice în prezent și o creștere anuală de 27%, este esențial să se adopte o abordare proactivă în adaptarea rețelei electrice. Vestea bună este că soluții există, iar problemele cu care se confruntă rețeaua pot fi adresate cu un set mai larg de măsuri, așa cum am văzut.

Surse: 

  • Adevărul
  • Transelectrica
  • Curs de Guvernare

Citește și:

  • Top mașini electrice pe care le poți achiziționa acum
  • Cum conducem lupta pentru un viitor verde: achiziția de mașini electrice pentru flotele corporate
  • Tipuri de stații de încărcare mașini electrice, mufe, conectori și viteze de încărcare explicate
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Related Posts

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Aerul condiționat ca sursă de căldură – trucuri pentru confort și economie

29 sept. 2025

Cât te costă întreținerea unei mașini electrice față de una pe benzină?

12 mai 2025

Panouri fotovoltaice la bloc. Energia solară ar putea deveni accesibilă și în marile aglomerații urbane

28 apr. 2025
Recomandări

Mașina electrică iarna: cum crește consumul de încărcare și ce trebuie să știi

2 dec. 2025

Umiditatea și condensul: Impactul asupra consumului energetic în sezonul rece

20 oct. 2025

Care e cel mai rentabil sistem de încălzire pe vreme răcoroasă de toamnă?

6 oct. 2025

Aerul condiționat ca sursă de căldură – trucuri pentru confort și economie

29 sept. 2025
Ultimele știri

Felicitări câștigătorului campaniei „Comportamentul energetic al românilor în anul 2025”!

29 oct. 2025

Intră în campania „Comportamentul energetic al românilor în 2025” și poți câștiga un card eMag de 500 de lei

15 oct. 2025
Energie electrică

Platforma electronică EPIDS pentru acordarea tichetelor de energie este funcțională

20 aug. 2025
Despre Energie
Facebook Instagram LinkedIn YouTube
  • Știri
  • Sfaturi practice
  • Ghidul tău
  • Reglementări
  • Studii
  • Cine suntem
  • Întrebări frecvente
  • Evenimente
  • Media
  • Video
  • Contact
  • Protecția datelor
  • Politica de cookies
  • Termeni și condiții
  • REGULAMENT OFICIAL AL CAMPANIEI „Comportamentul energetic al românilor în 2025”
© 2025 Despre Energie. Designed by REEA.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Folosim cookies pentru a optimiza experienţa ta pe acest site. Continuarea folosirii site-ului se consideră acceptul tău, și poți să modifici setările de la butonul alăturat. Citește aici mai multe detalii. AcceptSetari
Privacy & Cookies Policy

Confidentialitate

Folosim cookies pentru a-ţi oferi cea mai bună experienţă de utilizare a acestui site. Dintre aceste cookies, unele sunt necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a website-ului. Ele sunt stocate în browser-ul tău.
Necesare
Întotdeauna activate
Cookies necesare sunt esențiale pentru ca acest website să funcționeze corespunzător. Aici sunt incluse funcționalități de bază și aspecte de securitate. Aceste cookies nu stochează date personale.
Nu sunt necesare
Orice cookies care nu sunt necesare pentru buna funcționare a acestui website. Sunt cookies care colectează informații personale prin analytics, reclame sau conținut integrat. Avem nevoie de acceptul tău pentru a folosi acest tip de cookies.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ