În condițiile în care numărul “autoturismelor verzi” aflate în circulație crește accelerat, în cele ce urmează vom încerca să răspundem la câteva întrebări pe care fiecare posesor de „electrică” și le pune, și anume cum încărcăm mașinile, care sunt diferențele dintre metodele de încărcare, cum poate fi instalată o stație de încărcare și, mai ales, dacă chiar avem nevoie de o stație de încărcare proprie, acasă.
Reîncărcarea bateriilor, în cazul stațiilor de încărcare, se poate face în curent alternativ (AC), cu un cablu de încărcare Type 2, sau în curent continuu (DC) folosind unul dintre cei doi connectori CCS sau CHAdeMO, în funcție de mașină. Puterea de încărcare în curent alternativ, sau încărcarea lentă, este limitată de redresorul mașinii, dispozitiv electric care transformă curentul alternativ în curent continuu, și poate varia, în funcție de modelul mașinii, de la 3.7 la 43 kW, iar timpul de încărcare mediu fiind cuprins în intervalul 2-12 ore.
Încărcarea rapidă, în curent continuu, oferă o putere de încărcare de 50 -100 kW cu o medie de 40 de minute pentru 80% din capacitatea bateriei, iar încărcarea ultra-rapidă oferă o putere de încărcare de 100-300 kW. Timpul de încărcare poate varia în funție de starea bateriei înainte de încărcare (dacă bateria este încălzită puterea de încărcare va fi limitată, pentru a proteja bateria), nivelul de încărcare, tehnologia, capacitatea bateriei și puterea stației de încărcare. Un lucru important de reținut este că în ambele metode de încărcare mașina este cea care controlează încărcarea, iar stația nu face decât să îi ofere mașinii ceea ce solicită.
În prezent, în România sunt aproximativ 500 de stații de încărcare AC și DC
Numărul stațiilor va crește în următorii ani datorită programelor de finanțare pentru municipalități și persoane juridice. Stațiile de încărcare rapidă și ultra-rapidă sunt utilizate, în special, pentru interconectarea orașelor și a regiunilor și le oferă șoferilor de mașini electrice libertatea de a se deplasa pe distanțe lungi fără a petrece mult timp încărcând bateria mașinii. Cele în curent anternativ sunt răspândite în orașe și oferă posibilitatea de a încărca bateria mașinii cât timp mașina este parcată.
Luând în considerare faptul că încărcarea la stațiile publice nu este gratuită, iar în prețul unității de încărcare fiind incluse, pe lângă prețul energiei, și costurile de instalare și operare ale acesteia, cea mai economică alternativă este încărcarea la stațiile de încărcare care oferă sesiunile de încărcare în mod gratuit, urmată de încărcarea acasă la priză sau la o stație de încărcare proprie.
Stație de încărcare proprie?
O analiză privind necesitatea instalării unei stații de încărcare, trebuie să aibă în vedere mai multe aspecte, inclusiv dimensionarea rețelelor de energie din zona unde locuim.
Totul pleacă de la nevoia de mobilitate și dacă investiția într-o stație de încărcare ne va aduce un beneficiu, întrucât încărcarea la priză este o alternativă bună pentru cei care nu parcurg distanțe lungi în cursul unei zile, iar necesarul de energie poate fi acoperit într-o noapte. De asemenea, trebuie să știm că o stație de încărcare poate fi alimentată atât monofazat, cât și trifazat și poate debita putere cuprinsă între 3.7–7.4 kW cu alimentare monofazată, sau 11-22 kW cu alimentare trifazată.
Cine locuiește la casă, ar trebui să se informeze despre tipul de branșament care alimentează locuința (poate fi monofazat sau trifazat), și care este puterea maximă ce poate fi absorbită din rețea. Acest lucru îl putem afla din Avizul tehnic de racordare sau din Certificatul de racordare, iar în cazul în care nu avem aceste două documente, informațiile pot fi obținute de la furnizorul de energie electrică.
Pentru a înțelege mai bine cele două situații, vom face următorul studiu de caz.
Presupunem că un consumator are o putere total instalată pentru consum de 5.6 kW cuprinzând toate receptoarele din gospodărie și o mașină electrică a cărei putere maximă de încărcare în curent alternativ este de 11 kW, iar puterea maximă ce poate fi absorbită din rețea este de 6.7 kW. În această situație mai are disponibil de putere de 1.1 kW, insuficient pentru a instala o stație de încărcare și trebuie solicitat un spor de putere de la distribuitorul local. Consumatorul poate solicita un spor de putere de 9.9 kW, păstrând branșamentul monofazat existent și astfel își poate instala o stație de încărcare configurată cu puterea maximă de 4.3 kW, suficient pentru a acoperi necesarul zilnic de energie.
Dacă nevoia de mobilitate este mai mare, iar o stație monofazată nu este suficientă, se poate solicita un branșament trifazat de 18 kW care să acopere necesarul de putere. La solicitarea unui branșament trifazat trebuie avut în vedere că, în funcție de situație, costurile pentru un astfel de branșament pot fi semnificative, costuri care vor fi calculate de către distribuitor și transmise prin Avizul tehnic de racordare. În cele mai multe cazuri lucrările pentru un nou Aviz tehnic de racordare depășesc cu mult costul unei stații de încărcare în curent alternativ.
În ambele situații, trebuie parcurși pașii din Ordinul ANRE 59/2013 – Regulament privind racordarea utilizatorilor la rețelele electrice de interes public cu modificările și completările ulterioare.
- Primul pas este depunerea cererii de racordare și a documentelor aferente (Art. 14 din Ordinul ANRE 59/2013) pentru obținerea avizului tehnic de racordare, la operatorul de rețea. În termen de 7 zile calendaristice de la data înregistrării cererii, operatorul de rețea verifică documentația depusă, iar în cazul în care documentația este incompletă, operatorul de rețea comunică în scris solicitantului completarea acesteia.
- De la data depunerii documentației complete, operatorul de rețea are obligația să transmită solicitantului avizul tehnic de racordare în maxim 30 de zile calendaristice, presupunând că soluția de racordare va fi stabilită prin fișă de soluție.
- Dacă solicitantul este de acord cu oferta transmisă, poate solicita încheierea contractului de racordare prin transmiterea unei cereri, iar operatorul de rețea are obligația ca în termen de 10 zile calendaristice să transmită propunerea de contract semnată.
- După încheierea contractului de racordare, autorizarea lucrărilor, execuția și recepția acestora se realizează în maxim 90 de zile calendaristice.
- După recepția lucrării, operatorul de rețea are obligația de a emite certificatul de racordare în termen de 10 zile calendaristice.
- Având certificatul de racordare, solicitantul poate încheia un contract de furnizare cu furnizorul dorit, iar în termen de maxim 10 zile calendaristice de la data încheierii instalația va fi pusă sub tensiune.
Astfel, dacă se adună termenii legali, obținerea unui spor de putere poate dura până la 157 de zile calendaristice.
Ce se întâmplă cu cei care stau la bloc?
În situația în care sunt posesori de mașini electrice care locuiesc la bloc, aceștia pot opta pentru următoarele variante:
- dacă dețin un loc de parcare și sunt acte de proprietate/închiriere pot solicita un branșament electric pentru locația respectivă de la distribuitorul local urmând pașii descriși mai sus;
- o altă variantă este de a se adresa asociației de proprietari care să instaleze 1-2 stații de încărcare în funcție de numărul posesorilor de mașini electrice din blocul respectiv, costurile fiind împărțite între aceștia.
În ambele situații este necesară obținerea unei Autorizații de construire de instalare a stației de încărcare.
- Totul începe cu depunerea documentației pentru eliberarea Certificatul de urbanism care va fi eliberat în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii.
- După obținerea certificatului de urbanism poate fi depusă cererea pentru aviz tehnic de racordare și, în paralel, obținute avizele și acordurile solicitate prin certificat. În funcție de avizele și acordurile solicitate, acestea pot fi eliberate în aproximativ 30 de zile.
- Având certificatul de urbanism, avizele și acordurile, poate fi elaborată documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire și depusă documentația pentru autorizarea lucrărilor de construcții. În termen de 30 de zile calendaristice, autorizația de construcție va fi eliberată și pot fi executate lucrările de instalare a stației de încărcare în paralel cu lucrările din instalația de utilizare.
În concluzie, instalarea unei stații de încărcare la bloc este un proces lung și costisitor care poate dura peste 200 de zile.
Stațiile de încărcare în curent alternativ au caracteristici multiple în funcție de model și producător
Există stații cu specificații minime al căror singură funcție este de a încărca mașina, dar există și stații care îți oferă control de la distanță asupra sesiunii de încărcare, integrarea cu centrala fotovoltaică pentru debitarea surplusului de energie în bateria mașinii, limitarea accesului prin aplicație mobilă sau card RFID sau bidirecționale care pot debita energia din bateria mașinii în sistem sau pentru consum propriu. Tehnologia de încărcare este și ea în continuă dezvoltare, iar potențialul și aplicațiile ei, deși sunt cunoscute, trebuie testate și transpuse în normative specifice, iar viitorul va fi cu siguranță electric.
Piața auto din România s-a comprimat semnificativ în primele 7 luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile piața auto s-a confruntat cu o scădere de 34,2% față de perioada ianuarie – iulie 2019. Chiar dacă tendința generală este în scădere, înmatriculările de automobile electrice își continuă creșterea, în acest an fiind înregistrate 938 de autoturisme electrice 100 % și 357 hibride plug-in.