Ghidul de finanțare pentru Programul Rabla pentru Electrocasnice a intrat în dezbatere publică în data de 21 septembrie, iar prin intermediul programului, care are un buget total de 40 de milioane de lei, cel puțin 100.000 de români își vor putea utila casele cu aparate electrocasnice de ultimă generație, anunță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Conform ghidului de finanțare, pașii pentru obținerea finanțării sunt următorii:
1. Înscrierea în program. Orice solicitant va intra în aplicația informatică de pe www.afm.ro, unde va completa datele personale și va bifa echipamentul pentru care dorește finanțarea.
2. Imediat după acest proces, aplicația va emite un voucher electronic cu o valabilitate de 15 zile.
3. Cu acesta, orice român se va duce la un comerciant autorizat în program, va preda aparatul vechi pe care vrea să-l înlocuiască și va achiziționa aparatul nou pe care și-l dorește.
Echipamentul vechi care va fi predat comerciantului trebuie să fie de același tip cu cel nou achiziționat, cu două excepții: pentru uscătoarele de rufe și pentru mașinile de spălat vase sunt acceptate aparate vechi din restul listei programului.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor va finanța prin AFM șapte tipuri de aparate electrice sau electrocasnice, mai performante din punct de vedere energetic, după cum urmează:
1) 300 lei pentru mașini de spălat rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;
2) 400 lei pentru mașini de spălat vase cu eficiență energetică cel puțin A++;
3) 400 lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;
4) 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare cu eficiență energetică cel puțin A++;
5) 400 lei pentru televizoare cu eficiență energetică cel puțin A;
6) 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;
7) 200 lei pentru aspiratoare cu eficiență energetică cel puțin A.
Suma finanțată de Autoritate se scade de către comerciantul validat din valoarea totală a facturii echipamentelor achiziționate prin program, iar diferența este suportată de către persoana fizică, din surse financiare proprii. Finanțarea nu poate depăși 50% din valoarea echipamentelor comercializate prin program.
„Aceste sume vor ajunge la români sub formă de vouchere electronice, după un proces de înscriere, care nu durează mai mult de câteva minute, și care se va desfășura tot online. Am automatizat inclusiv procesul de validare a dosarelor de decontare ale comercianților, proces care anul trecut a produs întârzieri în deblocarea sumelor pentru comercianți. Românii trebuie să știe și că, dacă doresc să-și cumpere mai multe echipamente și să primească mai multe vouchere, o pot face. Condiția este ca voucherele solicitate de aceeași persoană să fie pentru echipamente diferite”, afirmă ministrul Costel Alexe.
Finanțarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinație prin bugetul anual al Fondului pentru mediu.
Detalii despre program puteți vedea aici: MMAP supune dezbaterii publice proiectul de ordin pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului național de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic
Cetățenii și instituțiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii, în termen de 10 zile de la data publicării, la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Administraţia Fondului pentru Mediu.
Mai multe despre modul de reciclare a echipamentelor electrice, aici: Cum îți crești calitatea vieții prin simpla reciclare a echipamentelor electrice?