Pe o piață auto care s-a comprimat semnificativ în primele opt luni ale acestui an (-37,8%), automobilele electrice își mențin creșterea, fiind înmatriculate cu 43,7% mai multe unități față de perioada similară din anul 2019, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care citează datele DRPCIV.
Astfel, analiza pe subcategorii arată o majorare importantă a vânzărilor, de 27,4%, la autoturismele 100% electrice și una mult mai consistentă, de 116%, la cele hibride plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrică (nu sunt incluse aici cele mild hibrid), înregistrează, după primele opt luni din 2020, o evoluție negativă (-13,6%).
În ceea ce priveste topul pe mărci al automobilelor electrice (100% + cele hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume au fost înregistrate în primele opt luni de Renault (308 unități), Skoda (285 unități), Volkswagen (162 unități), BMW (153 unități) și Hyundai (140 unități).
În acest context, este de așteptat ca, în 2020, achizițiile de autoturisme “electrice“ care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus să înregistreze volume semnificativ mai mari decât anul anterior (la 8 luni au deja o creștere generală de 43,7% a înmatriculărilor), în condițiile în care sunt peste 1.750 rezervări de autoturisme electrice și hibride plug-in față de doar 1.050 anul trecut (+65%).
Pe ansamblul pieței, în luna august 2020 au fost înmatriculate 12.940 autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale ușoare și grele, minibuze si autobuze), cifră inferioară cu 52,5% celei din luna similară a anului 2019, când au fost înmatriculate 27.269 autovehicule, multe datorită unor termene limită impuse de regulamentele europene de omologare. Astfel, după 8 luni din 2020, observăm o scădere generală a pieței de 37,8% în raport cu perioada similară din 2019.
Industria auto europeană arată astăzi cu totul altfel decât acum zece ani. Polarizarea pieței și reconfigurarea geografică a lanțurilor de producție se resimt puternic și în România, care are astăzi o piață minoră și o industrie din ce în ce mai puternică.