Nevoia de siguranță, conform Piramidei lui Maslow*, este cea de-a doua categorie de nevoi ale oamenilor. Omul resimte nevoia de a se simți în siguranță, de a fi într-un mediu liniștit, lipsit de pericole. Acest lucru este valabil fie că vorbim despre locul de muncă, fie despre propria locuință.
*Abraham Maslow (n. 1 aprilie 1908 – d. 8 iunie 1970) a fost un psiholog umanist american. El este recunoscut astăzi pentru propunerea sa privind bazele teoriei ierarhiei nevoilor umane.
Această nevoie poate fi satisfăcută cu ajutorul unui sistem electronic de acces. Un astfel de sistem împiedică accesul persoanelor neautorizate în spațiul protejat, contribuind la creșterea gradului de securitate.
Ce este un sistem electronic de acces?
În forma sa cea mai simplă, un sistem electronic de acces constă într-o încuietoare electronică a ușii, un cititor și o formă de controler electronic (centrală de control). Probabil ai trecut și tu măcar o dată prin experiența de a intra într-o zonă controlată. Să luam ca exemplu un sistem modern, cu cititor biometric. Procesul merge cam așa: după ce ți-a recunoscut fața, un recepționist (sau poate fi un sistem automat, fără intervenție umană) apasă un buton, iar tu vei auzi un sunet. Sunetul pe care îl auzi este rezultatul curentului alternativ de la sursa de alimentare, care face ca ușa să se blocheze sau să se deblocheze.
Această descriere te poate ajuta să obții o imagine mentală a funcționării unui sistem de acces. În exemplul de mai sus, ochii recepționerului sunt cititorul care îi permite să te recunoască.
Principalele componente ale unui sistem de control acces sunt:
- Centrala de control acces
- Cititoarele
- Elementele mecanice de blocare
- Butoanele de urgență
- Echipamentele de centralizare și management
Centrala de control acces
Denumită pe scurt controller, este echipamentul central la care sunt conectate toate celelalte echipamente din teren: butoane, cititoare, electromagneți, tastaturi, sirene, etc. Tot controllerul gestionează informațiile provenite de la cititoare (care sunt de mai multe feluri) și comandă elementele de blocare mecanică (zăvoare, încuietori, turnicheți, porți, etc.)
Cititoarele
Sunt acele elemente din teren care sunt accesate de utilizatori pentru a fi verificați și pentru a le fi permis accesul. Ele transmit datele introduse către controller, care, în funcție de informațiile pe care le are, va decide dacă persoana în cauză are sau nu acces în clădire.
Cititoarele sunt proiectate pentru a recunoaște coduri (ceva ce știi), cartele (ceva ce deții) sau pot fi cititoare biometrice, care recunosc ceva ce ești. Astfel, dacă sistemul utilizează un cititor de coduri, va trebui să introduci un număr personal de identificare (PIN) într-o tastatură, pentru a te identifica în sistem. În cazul unui cititor de cartele, vei prezenta un dispozitiv de acces, precum o cartelă sau un breloc. Un cititor biometric trebuie să îți citească/scaneze amprenta, fața, palma sau vocea.
Tipuri de cititoare:
- Tastaturile (keypads)
Sunt cea mai simplă și mai ieftină formă de cititoare. Printre dezavantajele acestora amintim faptul că un cod de acces poate fi ușor de partajat sau furat. Din acest motiv, nu se recomandă utilizarea tastaturii pentru spațiile care necesită un nivel înalt de securitate. Totuși, acestea pot fi folosite în combinație cu un alt tip de cititor pentru a avea o autentificare cu doi factori, mult mai sigură.
- Cititoarele de cartele de proximitate
Vin de obicei sub forma unei cartele sau a unui breloc pe care îl poți pune la chei. Sunt ușor de folosit, pentru a le utiliza fiind necesară doar apropierea cartelei de dispozitivul de citire. Printre avantaje se numără și faptul că au o viteză mare de transfer a datelor. Dacă cineva sustrage o cartelă validă, poate avea acces în spațiul securizat, lucru care intră la dezavantaje.
- Cititoarele biometrice
Sunt concepute pentru a scana o parte unică a corpului și pentru a crea un șablon digital. Șablonul este creat atunci când te înregistrezi în sistemul de control al acestuia. Când ajungi la un astfel de cititor și soliciți accesul, sistemul îți scanează amprenta, retina, fața, etc. și compară scanarea cu șablonul. Dacă cele două se potrivesc, vei primi acces.
După cum ți-ai dat seama, cititoarele biometrice sunt de mai multe feluri. Acestea pot scana amprenta, geometria mâinii sau a palmei, a venelor, a retinei și a vocii.
Elementele mecanice de blocare
Asigură blocarea mecanică a căilor de acces până la primirea comenzii de deblocare de la centrala de control. Aceste elemente pot fi de mai multe tipuri și anume: zăvoare, yale electromagnetice, turnicheți, porți, etc.
Butoanele de urgență
Se instalează în interiorul spațiului controlat și pot fi utilizate atunci când sistemele de control acces nu mai sunt alimentate, sau întâmpină probleme tehnice.
Echipamentele de centralizare și management
Sunt calculatoare personale / servere care au instalate programe de control acces care gestionează sistemul de control acces, utilizatorii și funcțiile sistemului.
Poți implementa un astfel de sistem electronic de acces în propria locuință sau în alte spații, precum o clădire de birouri.
Pentru birouri este potrivită o integrare cu un sistem de pontaj electronic care contorizează timpul petrecut de către angajați la locul de muncă. Un sistem de gestiune a angajaților are o gamă largă de aplicații. Acesta poate fi accesat cu ușurință de către orice utilizator prin acționarea interfeței principale a sistemului de pontaj electronic. Accesul se poate face cu ajutorul cardurilor personale de identificare: legitimație, card de acces, card de pontaj sau carduri smart personalizate de fiecare companie în parte. Spre exemplu, cardurile smart pot permite accesul doar la anumite intrări din anumite clădiri, doar pentru anumite persoane.
Implementarea unui sistem de pontaj electronic ajută la optimizarea activității zilnice a fiecărui angajat în parte, aducând beneficii pentru companie.
Alte sisteme care mai pot fi utilizate de companii sunt:
- Sistemele de ticketing – utile pentru concerte, festivaluri, stadioane, săli de sport; în general evenimente diverse care implică un număr mare de participanți.
- Sisteme CCTV** (televiziune cu circuit închis) – sunt sistemele de supraveghere video și sunt utilizate cu precădere pentru aplicații de tip „high security” (cu securitate ridicată). Acest tip de sistem funcționează în buclă închisă, lucru care înseamnă că doar anumiți utilizatori au acces la imaginile și informațiile surprinse de către sistem.
**CCTV este un termen care vine din limba engleză și înseamnă Closed Circuit TeleVision (televiziune cu circuit închis).
- Sisteme cu detecție perimetrală – asigură limitarea accesului în anumite zone protejate. Acestea se diferențiază de restul sistemelor de control și securitate prin faptul că sunt proiectate pentru a funcționa indiferent de mediu – umiditate, temperaturi extreme, raze UV, curenți de aer, etc.
- Sisteme antifurt magazin – reprezintă o investiție pentru a reduce pierderile materiale, dar și pentru a înregistra activitățile zilnice din magazin.
De ce să instalezi un sistem electronic de acces?
Sistemele mai vechi de control al accesului nu oferă opțiuni multiple pentru identificare, autorizare, aprobare și urmărire, fiind mai puțin sigure și fiabile.
Iată câteva dintre provocările fostelor instrumente de control al accesului mecanic pe care controlul electronic al accesului le rezolvă cu succes:
- Chei pierdute sau furate – dacă ai pierdut vreodată o cheie, știi sentimentul de panică de care ești cuprins atunci când îți dai seama. Spre exemplu o cartelă de acces poate fi dezactivată din unitatea de control dacă ai pierdut-o. Un cod nu poate fi pierdut, doar uitat, iar în acest caz poate fi generat altul.
- Acces bazat pe timp și rol – o cheie poate fi împrumutată oricui. Dacă ai dat spre exemplu în chirie un spațiu, chiriașul poate da cheia oricui, fără ca tu să știi. De la o unitate de control poți da acces numai în anumite zile, la anumite ore. Spre exemplu, compania de curățenie are acces în fiecare zi de marți, de la ora 18.00. Bona poate intra în fiecare zi de luni, de la ora 09.00. Și în cazul birourilor, la un număr mare de angajați, în sala de conferințe pot avea acces zilnic de la ora 14.00 doar angajații de pe etajul 1.
- Controlul accesului de la distanță – nu poți controla de la distanță încuietoarea mecanică a ușii. Să presupunem că ai uitat cartela de acces în casă, la birou. Dacă sistemul permite controlul printr-o aplicație instalată pe telefon, nu e necesar să te întorci după cartelă. Poți să deschizi ușa din aplicație. Sau poate ești sunat de un angajat care a rămas până mai târziu la birou și nu e sigur dacă a închis ușa la plecare. Poți intra foarte simplu să verifici în aplicație.
- Rapoarte de monitorizare – dacă cineva folosește o cheie pentru a deschide o ușă, nu poți ști că s-a întâmplat asta. Sistemele de acces înregistrează fiecare acțiune, păstrând înregistrările pe zone, date, zile și ore.
Fie că vrei să te protejezi pe tine sau bunurile din locuință, că ești angajator sau angajat și te ocupi de securitatea clădirii în care lucrezi, sistemele electronice de acces sunt la îndemână pentru protejarea informațiilor și a bunurilor personale. Aceste sisteme sunt în continuă dezvoltare devenind din ce în ce mai sigure.
Înainte de a implementa un astfel de sistem, discută cu firma care se va ocupa de tot procesul și realizați o pistă de audit pentru a alege soluția potrivită în funcție de nevoile tale.
Surse: