Un procentaj de 55% dintre consumatorii europeni și toți administratorii de flote auto chestionați în cadrul unui studiu și-au declarat intenția de a cumpăra un vehicul electric în următorii doi ani, conform raportului e-Readiness 2021, realizat de PwC.
Vânzările de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane de unități) din totalul vânzărilor de mașini noi până în 2024 în primele șase piețe din Europa (Franța, Germania, Italia, Norvegia, Spania și Elveția), vehiculele electrice cu baterie (BEV) fiind mai populare decât cele plug-in hibrid (PHEV). Segmentul de flotă (B2B) va rămâne cel mai atractiv, cu o pondere estimată de aproximativ 55% din piața totală a mașinilor electrice. Cele mai importante trei criterii luate în considerare pentru astfel de achiziții vor fi: imaginea companiei, stimulentele fiscale și reducerea amprentei de carbon. În următorii doi ani, se estimează că marile companii vor deține cele mai mari flote de mașini electrice.
În România, autoritățile doresc să sprijine achiziționarea de vehicule ecologice prin programul Rabla Plus, oferind un tichet ecologic de 45.000 RON pentru achiziționarea unui vehicul 100% electric nou și 20.000 RON pentru achiziționarea unui vehicul electric hibrid nou.
Principalii factori menționați de respondenți pentru alegerea unei mașini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului și posibilitatea de a încărca mașina acasă. Argumentele împotriva acestor achiziții includ timpii de încărcare și lipsa unei infrastructuri publice de încărcare.
Raportul arată, de asemenea, că apare o piață pentru mașinile electrice uzate. Vehiculele electrice uzate sunt căutate în principal de clienții mai tineri și cu venituri mai mici. Două treimi (67%) dintre consumatorii europeni care doresc să cumpere un vehicul electric în următorii trei ani ar lua în calcul o achiziție la mâna a doua. Doar 15% dintre actualii proprietari de vehicule electrice le-au cumpărat la mâna a doua.
Tipologia cumpărătorilor de mașini electrice
Analiza PwC România a grupat consumatorii europeni care au în vedere achiziționarea unei mașini electrice după șase tipuri de comportament:
- visătorii (pentru care mediul și schimbările climatice sunt priorități; nativii digitali, care se simt confortabil cu tehnologia; dispuși să plătească un preț mai mare pentru o cauză bună; evită utilizarea mașinii ori de câte ori este posibil);
- entuziastul tehnic (îngrijorat de mediu, dar aceasta nu este prioritatea zero; are încredere mare în tehnologie; dispus să plătească suplimentar pentru a obține un acces mai rapid la tehnologii; combină mașina cu alte mijloace de transport);
- extravagantul (mediul nu este o prioritate; cumpără tehnologie curentă, dar folosește funcționalități de bază; prețul nu este important; folosește mașina ca modalitate uzuală de transport);
- pragmaticul (mediul este crucial, dar nu merită un efort suplimentar; nativ digital, se simte confortabil cu tehnologia; important, dar nu o prioritate, caută un raport bun preț/calitate; combină mașina cu alte mijloace de transport);
- convenționalistul (nu este preocupat în mod deosebit de mediu; folosește tehnologia de bază pe măsură ce devine populară; economisirea este importantă, dar „primești ceea ce plătești”; folosește mașina ca transport primar);
- cumpătatul (preocupat de mediu, dar nu este prioritate zero; nu este dependent de tehnologie, o folosește pentru a găsi oportunități; conștient de preț, căutând întotdeauna chilipiruri; minimizează utilizarea mașinii și preferă alternative mai ieftine).
Raportul sintetizează concluziile unui studiu realizat pe un eșantion de peste 4.000 de consumatori din cele mai mari șase piețe menționate mai sus și 103 corporații mijlocii și mari, care dispun de flote auto de peste 100 de unități.